Du har nummer ett i kön…

I väntan på fullt spannmålslass kan man ibland tillåta sig lite ostrukturerade tankar. Här kommer några av dem.

Så här i skördetider får man en bra möjlighet att från tröskor och spannmålsdragande traktorer idka forskning i trafikbeteende. Många av de vägar som jag nyttjar befinner sig i ett relativt öppet slättlandskap med förhållandevis god sikt och många raksträckor ska tilläggas som grund för dessa observationer.

En yrkeschaufför av tyngre fordon sade en gång till mig, att ”en del av dem med Motormännens emblem i fronten för många års prickfri körning kanske inte varit involverade i några olyckor, men har säkert varit orsak till betydligt fler.” När jag tog körkort för ett antal år sedan fick man lite fyrkantigt lära sig att unga killar hade ett offensivt körsätt, överskattade sin egen förmåga och var överrepresenterade i olycksstatistiken och unga damer generellt sett hade ett mer defensivt körsätt där de snarare var försiktiga i överkant.

På senare år – och faktiskt tror jag – i takt med att yngre tjejer tar för sig på ett annat sätt än tidigare av allt i samhället, märker man också att skillnaden mellan unga killar och tjejer minskat i trafiken. Allt fler tjejer dånar om i mindre kontrollerade omkörningar och fler yngre killar som i takt med ett urbaniserat boende, upp i åldern klarat sig utan körkort och därmed körvana och blir försiktigare.

Att värdera just dessa förändringar låter jag vara upp till var och en. Helt klart är dock att man som sagt kan studera trafikbeteende från stora långsamtgående maskiner. När kön bygger upp bakom en ser man då ett intressant fenomen. Den som ligger som nummer ett i kön bakom en och trycker i ändan är inte sällan – o nu är jag ute på djupt vatten med generaliseringar är jag medveten om – en äldre man, en mogen kvinna eller nybliven körkortstjej. Kön bygger upp och nämnda förare ligger nära bakom och ska ha sina sedvanliga marginaler för en säker omkörning på minst 1 km fri sikt.

Med vägen fylld i båda riktningar av långsamgående traktorer med långa släp, varvat med en hel del lastbilar också, är det inte säkert att de långa omkörningssträckorna infinner sig. Till slut tryter tålamodet från någon som är #3 eller #4 i kön, och de kastar ut i en snabb omkörning utan att ha koll på den mötande lastbilen eller traktorn där framme…. Oftast går det bra… Behöver jag tillägga att den som gör den riskfyllda omkörningen oftast är en man av varierad ålder…

Vem är ansvarig egentligen? Juridiskt är det solklart. Den som gör omkörningen ska förvissa sig om att det är riskfritt. Moraliskt kan man fundera över om inte min kompis lastbilschauffören hade rätt. Det är den som kör alltför defensivt och inte kan nyttja en lucka att köra om som skapar den långa kön, som gör att den alltför offensive tappar tålamodet och gör en tokig omkörning.

För övrigt är just det där med att anpassa farten till rytmen något som tydligen inte ingår i trafikundervisningen. Självklart begriper jag också att man inte kan lära ut att bryta mot hastighetsöverträdelsen, men det är samma fenomen som ovan. Den som ligger med marginal i 85 på en 90-väg bryter rytmen fullständigt, framförallt om rytmen ligger i 97. Man kan moralisera hur mycket som helst över de där 95 procent av trafikanterna som kör för fort, men den trafikfarligaste blir oftast den där i 85…

Hörde för övrigt att ett körkort i storstadsregionen i dag går lös på 25 papp. Och i det priset ingår tydligen väldigt lite omkörningar av långsamtgående fordon. Vänsterpartiet som alltid är på de godas sida om de får säga det själva, ville att man ska få ta studielån för att ta körkort. Kanske det. Det kanske kan få någon ytterligare polisstudent att ta körkort lite innan de kommer på att de ska bli poliser så att de slipper lära sig köra bil på polishögskolan.

Nu är väl en del av detta ett minne blott när staten inte behöver använda sin långa arm längre för att kontrollera och lagföra oss med utmätningsbar inkomst och fast bostadsadress vid eventuella fartöverträdelser. Nu har vi ju fartkamerorna som minskar behovet av trafikpoliser ytterligare. Så att fler kan jobba med avvisa flyktingar och vända papper.

Må så gott och kör lagom försiktigt i skördetrafikens Sverige önskar Peter

PETER BORRING
peter.borring@telia.com
Peter Borring är regionordförande för LRF Östergötland

Share