LRF Östergötland satsar fossilfritt

Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, och Peter Borring, regionordförande för LRF Östergötland, skakar hand efter underskriften.

SKÄNNINGE/MOTALA (JB)

LRF Östergötland tar täten för fossilfritt. Det är inte bara en klimatfråga, det handlar också om sådant som beredskap genom inhemsk produktion och om konkurrenskraft. Peter Borring har nu skrivit på för det som kallas 50-50 till 2020.

Att 50 procent av LRF:s företagarmedlemmar kör på 50 procent förnybart bränsle år 2020, kan verka tufft. LRF Östergötland bjöd in till en dag där det fossilfria visades och diskuterades. Första anhalten var hos LRF-ordförande Peter Borring som stod redo att skriva på utmaningen.
– Vi fick en fråga till oss i LRF Östergötland hur vi ser på det här och jag började prata om det här innan jul, berättade Peter Borring.

– Hela idén började med att jag insåg att våra experter i Stockholm hade räknat ut att nuvarande återbetalning på dieselskatten på 1,70 kan man hålla kvar om man har max 47 procent fossilfritt och då tyckte jag att det avrundat är femtio procent.
– Jag började testköra idén: Vad säger ni om att vi i LRF Östergötland går ut och provar att köra med 50 procent fossilfritt? Jag fick en positiv respons från dem som svarade och ingen satte klackarna i backen.

– Som en tillkommande insikt tankade jag bilen på Preem, det blir ju lite varumärkesreklam nu men det är en ren slump att det råkade vara Preempumpar. När jag tankade förra veckan såg jag att det var Preem Evolution Diesel som tillverkas av upp till 50 procent förnybara råvaror. Jag insåg att det här har jag ju tankat rätt mycket utan att veta om. Där blev det också lite en aha-upplevelse. Den här 21 år gamla traktorn vi står bredvid, den har jag kört till och från med det här. Jag ser inga som helst konstigheter med det.

Det finns flera goda anledningar att börja med fossilfritt.
–60-65 procent av vår diesel kommer från Ryssland och Mellanöstern och pengarna går rakt iväg dit, berättade Peter Borring vidare.

– Det är bättre att vi har produktion här hemma och får in pengarna i den svenska samhällsekonomin och har en påverkan, en kontroll över det. Det tycker jag som driver både ekologisk och konventionell produktion är väldigt viktig när man ser att den absolut största utmaningen är fossilbränsleberoende, att vi är beroende av det på olika nivåer.

– Det här initiativet är enormt glädjande, sa Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, innan han räckte fram avtalet för påskrift av Peter Borring.
– Det är så kul att bönderna, jordbruket, LRF, går i bräschen nu för fossilfriheten för det är ju lite grand för att producera vårt inhemska bränsle. Vi har ju faktiskt i ryggen en fossilfri elsektor och värmesektorn är 86 procent fossilfri där har vi faktiskt mer biobränsle i Sverige än både olja och kol tillsammans. Det här är också en försörjningsfråga. Nu är det trafiken som ligger som ett dukat bord, då det är bränslebyte som måste till.

Svante Axelsson nämnde också en kommande lag på att tvinga in biodrivmedel i bränsle och eftersom Preem redan nämnts så kan det också sägas att de ligger före.
– Vi har 80 procent import av biodrivmedel vilket är ganska sjukt. Vi har motsvarande hela Öland i marköverskott i Sverige, vi har skog som vi inte använder fullt ut så vi har en enorm potential. Det vore skamligt om inte vi kan producera vårt eget bränsle. Vi borde bli exportörer!

Nästa anhalt för dagen var hos Karin och David Varverud, på Smedberga gård. De är delägare av Energifabriken och har valt att ställa om till 100 procent förnybart drivmedel. Där fick deltagarna en grundlig mer teknisk genomgång i det här med fossilfria bränslen.

Besöket avslutades med ett traktorrace mellan två fossilfria traktorer. Den ena var en stor New Holland på 400 hästkrafter och den andra en liten grålle på 20 hästar. Grållen vann men viktigast av allt är att båda körs på fossilfritt. Det går.

Text och bild: BO BÄCKMAN

Share