Gårdsbutik blev räddning i kristid

När marknaderna stoppades satsade Herrsäters gård på butik

På hyllorna finns både produkter från den egna gården och från andra lokala producenter.

ÅTVIDABERG (JB)

Om inte Herrsäters gård i Åtvidaberg kunde åka ut på marknader med sina produkter så fick väl kunderna komma till Herrsäters gård istället. I maj startade gården en gårdsbutik för att kompensera för bortfallet som coronakrisen orsakat och det har visat sig vara ett helt rätt val.

Det kan vara ett tips till andra producenter som har det knackigt i coronakrisens spår: om man gör det på rätt sätt så kan en gårdsbutik bli en lyckad satsning. För Herrsäters gård blev det helt avgörande för att hålla verksamheten flytande.
– Vi hade pratat om det där med butik ett tag, och tänkte att det gör vi när vi får tid. Men nu fick vi en spark att ta tag i det där. Och det har hänt en del sen vi startade. Vi har fått fler gårdsbutiker som vi har sålt till, men det kan också bero på att vi har handlat av dem och skapat en relation. Så jag tror att vi gjorde precis rätt som startade den här butiken, det har nog räddat oss. Men vi blir inte rika på det, säger Erik Carlsson som tillsammans med sin syster Sara sköter om gårdens förädling, som kalvdans, marmelad, olika sorters ostar samt den prisbelönta ostkakan som både 2016 och 2019 vann SM i mathantverk.

– När vi öppnade i slutet av maj var det mest kunder på helgerna men efter midsommar märktes det att folk hade semester för då var det bra med kunder varje dag, säger Erik.

Förutom sina egna produkter säljer gårdsbutiken även varor från en rad andra lokala producenter.
– Vi bestämde ganska snabbt att ska vi ha en gårdsbutik så måste det finnas lite att välja på. Det kan inte bara vara våra grejer utan det måste finnas lite annat också. Vi har försökt att ha med alla möjliga lokala producenter. Många är såna vi har träffat via Reko eller Bondens marknad, säger Sara.
– Sen handlar det lite om logistik också, att man ska kunna få tag på varor på ett smidigt sätt annars försvinner den där lilla marginalen man har. Och då är Reko väldigt bra, för vissa träffar vi varje vecka och då behöver man inte ta hem så stora poster utan bara så mycket som man har sålt, säger Erik.

Just Reko är något som Sara lagt ner stort engagemang i. Hon åker nästan varje vecka nånstans, och det har blivit extra viktigt nu när marknaderna försvunnit. Normalt sett är hösten högsäsong med exempelvis Bondens marknad varje helg, men i skrivande stund är det oklart hur det kommer att bli och då kan den egna gårdsbutiken hjälpa till att hålla verksamheten flytande. Totalt finns Herrsäters produkter i cirka tio mataffärer och gårdsbutiker. Att det inte är fler är att volymerna än så länge är så små att transporterna tar ut vinsten.

Vad tycker kunderna om gårdsbutiken?

– Jag tror många tycker det är mysigt att komma ut på landet och kolla på kossor och sådär, säger Sara.

Och kanske bäst av allt: nu går det alltid att få tag i den prisbelönta ostkakan.
– Det har varit smidigt för oss. Skulle det ringa någon och fråga kan vi hänvisa till butiken, i och med att det nästan alltid är öppet också. Så kan folk sköta det själva, säger Erik.

Kunderna betalar genom att swisha eller lägga kontanter i ett skrin, och det har funkat problemfritt.
– Ja, det vill jag påstå. Är det någon som vill stjäla en burk sylt, ja då är det väl så, men alla som kommer hit måste ju aktivt ta sig hit med bil eller så. Jag upplever inte att vi har haft såna besökare som är ute efter annat än att handla och göra rätt för sig. Och skulle vi ha personal i butiken skulle vi inte kunna ha öppet överhuvudtaget, möjligen några timmar på lördagarna. Nej, det skulle inte funka, utan det här var enda sättet att göra det på, säger Erik.

I samband med att butiken öppnade så ändrades även företagets logga, från en bild på huset till en glad ko som skuttar fram.
– Vi hade pratat ganska länge om att göra något för att få varumärket mer sammanhållet. Nu har vi samma logga på alla produkter, säger Sara.

Bland gårdens egna produkter hittar vi ostkaka, kalvdans, sylt och marmelad, mjöl, salladsost, blåmögelost, kittost, stekost och vitmögelost. Dessa finns att köpa i butiken, tillsammans med produkter från exempelvis Kvillinge ekologiska, Orga kvarn, Brunneby musteri, Cocosbollsfabriken och Mariannelunds karamellkokeri.

Utbudet kan dock skilja sig en smula från gång till gång på grund av att varor exempelvis har tagit slut eller att producenter tillkommit eller försvunnit. Några av de andra lokala producenterna har också gårdsbutiker där man kan hitta Herrsäters produkter.
– Som hon med Cocosbollarna i Skärblacka. Där finns en servering så där kan man fika på vår ostkaka om man vill det, säger Erik och fortsätter:
– Vi finns inte i så många matbutiker, men man blir också ganska anonym på en butikshylla. Man blir sin lilla förpackning och sen blir man en hyllkantsetikett med priset.

– Och vi blir dyra för att vi är hantverksmässigt producerade och hos väldigt många konsumenter är priset en viktig faktor. Tittar man på ostkakan så är vi dubbelt så dyra som Frödinge, och för de som smakat så kanske de anser att den är dubbelt så god, så då är det inget problem. Men för den som inte provat är det svårt att veta om det är värt det priset. Men är vi på en marknad eller en mässa så har man ju möjlighet att prata med konsumenten. De kan provsmaka och vi kan svara på varför vi är dyrare, och det har varit ett bra sätt för oss att sälja på tycker jag.

Text och bild: TOBIAS PETTERSSON

Share