Charterresorna har kommit igång igen efter pandemin
NORRKÖPING (JB)
Resebranschen fick sig en rejäl smäll när coronapandemin slog till våren 2020. Men efter ett och ett halvt år börjar saker vända. På Norrköping airport är man igång med charterresorna igen och ser ljust på framtiden. – Vår bransch är nog den som drabbats hårdast av alla. Besöksnäringen och flyget har gått ner med 90 procent och mer. Det har varit en ökenvandring under en lång tid. Vi har haft otroligt liten del passagerarflyg den här perioden, från mars 2020, men det har ändå varit en hel del flyg som startat och landat här: ambulansflyg, brandflyg, mät flyg, privatcharter och andra typer av flyg, säger Bertil Skärblom som är marknadschef på Norrköping airport.
Det är förstås inte bara på flygplatsen i Norrköping som verksamheten stått mer eller mindre still, alla flygplatser har drabbats när flygbolag och researrangörer ställt in sina flyg.
I Norrköping provade man ett fåtal charteravgångar förra hösten när restriktionerna under en kort period såg ut att lätta, men det fanns ingen efterfrågan så beläggningen blev dålig och efter det har flyget stått still till augusti i år då vaccineringarna fick ner smittspridningen och restriktionerna började lätta.
I augusti började det gå charterflyg till Kreta och Rhodos, och nu är vintersäsongen igång med flyg till Kanarieöarna. Och till våren kommer fler destinationer adderas till listan, om allt går enligt planeringen.
Det kan verkligen behövas, för flyg, rese- och besöksnäringen har varit en bransch i kris under de senaste två åren och skulle behöva en återgång till det normala.
– Inför 2020 såg vi fram mot det bästa året på eviga tider om inte covid-19 hade kommit. Det var massor av grejer på gång som släcktes ned. Det var oerhört tragiskt, för annars hade det varit ett fantastiskt år här, säger Bertil.
Norrköping airport har dock varit omdiskuterad redan innan coronapandemin. Frågan om det behövs en flygplats i Norrköping har stötts och blötts och kanske återkommer den diskussionen nu när pandemin börjar klinga av.
– Vi är kommunägda och kommunen har inte vetat riktigt vad den ska göra med flygplatsen. Flygplatsbolaget har inte gått plus utan ganska ordentligt minus precis som alla andra flygplatser förutom Arlanda och möjligtvis Landvetter. Varför vi finns är av samhällsekonomiska skäl. Har man en flygplats skapas det en massa arbetstillfällen runtomkring. Alla pengar som flygplatsbolaget kostar kommer tillbaka, fast det mesta går till stat och region, och en viss del till kommunen. Så det kan vara en bra affär i slutändan i alla fall, så resonerar de flesta kommuner med flygplats.
För en tid sedan visade en privat aktör intresse att ta över flygplatsen. Det blev upphandling men slutade med att det inte blev någon försäljning.
– Just nu pågår det så vitt jag vet ingen diskussion att lägga ner flygplatsen, det handlar mer om vad man ska göra med den. Vi ser stora möjligheter framgent med den utveckling som är inom flyget, och den utveckling som sker i Norrköping, där man strävar efter att bli ett av landets bästa logistikcenter, säger Bertil och fortsätter:
– Vi har med all rätt en stor miljödiskussion och det händer massor på det området, inte minst på flygfronten. Elflyg vet vi kommer inom kanske fem år. Vi skulle faktiskt haft ett elflyg här under hösten som kom och visade upp sig, de var ute på en turné men det hanns inte riktigt med att komma hit också. De är ute och visar att det här är på riktigt. Jag såg igår att man nu hade flugit elflyg mellan två öar i Nya Zeeland, en sträcka på över 30 mil. Så det kommer hända mycket där, plus att det redan nu går att flyga med biobränsle. Det tillverkas för lite, men det händer mycket och vi kommer att vara med i ett antal projekt.
Nu är charterflygen på gång till Kanarieöarna och under våren kommer det att gå flyg till såväl Turkiet som till Kreta. Till sommaren kommer det gå charterflyg till såväl Cypern och Kreta som Rhodos och Mallorca. I osäkra tider som dessa tror Bertil att chartern har en fördel med researrangörer som tar ansvar för hela paketet med flyg, transfer och hotell. Men framförallt tycker han att det är kul att åter vara igång och kunna planera framåt.
– Alla i personalen har gått och väntat och längtat efter det här, säger Bertil Skärblom.
Text och bild: TOBIAS PETTERSSON