Flera busslinjer från Ödeshög önskas

ÖTRAF gör sitt kundcenter rörligt

Marcus Georges och Linda Ulvan från ÖTRAF pratar bussresande med Andrea Andersson, Maud Conradsson, Ann-Sofi Brax och Britt-mari Johansson från biblioteket.

ÖDESHÖG (JB)

Charles Eriksson kommer i dörren på väg ut från biblioteket. Han har just varit och pratat med två tjänstemän från Östgötatrafiken (ÖTRAF) men tycker inte att han har fått några svar på sina frågor. Han vill att det ska gå att åka buss från Ödeshög till Vadstena och Motala och till Jönköping.
– De kan börja med att köra till Gränna, säger Charles.

Den som i dag vill åka från Ödeshög till Vadstena får göra en snabbvisit i Mjölby och i Motala eller Skänninge under resan. Med ÖTRAF tar den omkring en och en halv timme med buss, pendel och ny buss. Vid varje försök att ange Gränna som resmål änd ras texten till Grännavägen 1 i Aneby och en varning att det inte finns någon hållplats inom gångavstånd.

ÖTRAF har en fyllig hemsida med tider för avgång och framkomst, biljettpriser, reskort och åldersgränser med mera. Det finns en särskild plats för vanliga frågor och svar. Den innehåller över ett hundra vanliga frågor vilket tyder på att det finns ett behov av ytterligare kunskap. Att ge information är också orsaken till ÖTRAF:s besök i Ödeshög denna dag. Utanför kommunhuset, där biblioteket finns, uppmanar en flyer ”Köp biljett i appen”. Tyvärr berättar den inte att det faktiskt finns ÖTRAF-personal på plats denna dag.

Inne på biblioteket sitter personalen Andrea Andersson, Maud Conradsson, Britt-mari Johansson och Ann-Sofi Brax runt ett bord tillsammans med Linda Ulvan och Marcus Georges från ÖTRAF. Marcus beskriver, pratar om biljett till Vadstena, till Linköping och om en app. Han påpekar att man också kan ringa Kundtjänst. Den är öppen varje dag och om man ringer dit får man alla svar på en gång.

Linda och Marcus berättar att ÖTRAF:s ordinarie kundcenter i Linköping och Norrköping nu håller stängt. I stället har man infört ett ambulerande kundcenter som möter resenärer i hela länet. De ska åka runt och man kan titta på hemsidan vilka platser de ska besöka en dryg vecka framåt.
– Vi åker till kunderna, säger de båda. Förr fanns vi bara i Norrköping och Linköping. Vi testar idén fram till årsskiftet.

Nyfiket kollar Länstidningen den aktuella vecka när denna artikel skrivs, det vill säga den 22 – 26 november. Tiden är densamma varje dag, klockan 06.30-14.00. Tyvärr är platsen också densamma, Söder Tull i Norrköping. Inga resor i länet för personalen.

Hittills har mellan 15 och 20 personer besökt ÖTRAF i Ödeshögs bibliotek i dag. Marcus berättar att han har bytt två gamla kort. En kvinna hade 450 kronor på ett numera oanvändbart kort. Marcus ser till att pengarna kommer över till en app. Han säger att det fortfarande finns många kort ute.

Linda och Marcus sprider sin kunskap. På pendeltåg kan man inte köpa biljett. På Ica kan man köpa pappersbiljett. De förklarar hur appen fungerar och säger samtidigt att folk är livrädda för den.
– Det känns som om det inte är så svårt, säger Maud.

Apropå coronapandemin berättar Marcus att sensorer räknar folk på bussar. Då kan man välja buss, tillägger han glatt. Sedan konstaterar han att det gäller ju främst Norrköping, Linköping och Motala, där det finns flera bussar.

ÖTRAF har samarbete med trafiken i Kalmar. Vid bordet diskuterar man busslinje till Gränna och behovet av att knyta ihop länen.
– Politikerna får sätta in en stöt, säger Linda.

Linda och Marcus vet ingenting om ändringar i färdvägar, till exempel för bussar i Ödeshög. Skattefrågor är heller inte deras bord. Detta sagt apropå en diskussion om att Ödeshögsbor betalar för tät trafik i Linköping.

Linda och Marcus åker bil till Ödeshög. Båda har bott hela livet i Linköping och berättar att det är första gången som de är i Ödeshög! Dock har de varit på Omberg med skolan. Marcus minns att det var i årskurs 6. En fördel med kundcenters nya ordning.

Text och bild: KATARINA LJUNGHOLM

Share