Östgötska bönder ska ut i rampljuset

Våra lantbrukare ska bli bättre på att marknadsföra sig

Jesper Lindström, projektledare för Marknadslyftet, tillsammans med två av deltagarna, Ingrid och Eva Göransson från Åbylunds Säteri utanför Vadstena.

VRETA KLUSTER (JB)

Nu ska bönder och andra företagare i de gröna näringarna bli bättre på att berätta för konsumenter vad de gör.

– Just nu är det slagläge. Konsumenterna vill veta var maten de äter kommer från, och många söker en genuinitet. Om man kan berätta det, har man stora möjligheter att ta ut ett bättre pris för sina produkter, säger Jesper Lindström, tema – ledare Mat på Vreta Kluster.

Intresset för lokalt producerade livsmedel blir bara större och större. Allt fler vill handla lokala råvaror och även veta mer om hur maten produceras. Och det här är en möjlighet de östgötska bönderna och livsmedelsföretagen kan dra nytta av. På onsdagen drog Vreta Kluster igång en helt ny satsning där lantbruksoch livsmedelsföretag ska få möjlighet att lära sig mer om konkret marknadsföring, bland annat sociala medier.

– Branschen står inför en stor förändring, fortsätter Jesper Lindström. Nu vi vill hjälpa de lokala matproducenterna att möta intresset hos konsumenterna och helt enkelt bli bättre på att själva berätta vad de gör.

Projektet Marknadslyftet är en utbildningsserie där östgötska lantbruksföretag får lära sig mer om exempelvis försäljning, marknadsföring och hur de kan jobba med sociala medier. Och intresset för att stärka sin kompetens i marknadsföring och varumärkesbyggnad var stort under kickoffen på onsdagen.

Över 40 deltagare var på plats vid den första träffen. En av dem som berättade om hur viktig marknadsföring är för hennes företag var Magdalena Hermelin, som tillsammans med sin make Olof driver Hermelins grönsaker utanför Skänninge.
– När vi bestämde oss för att satsa på grönsaksodling insåg vi att aldrig skulle kunna sälja vitkål som de tog 3,90 kronor för i butiken. Istället valde vi en annan väg – vi måste berätta för slutkunden att vi jobbar med schyssta villkor för våra anställda, för jorden och att vi arbetar småskaligt istället för storskaligt.

I dag är efterfrågan större än hon klarar av att möta.
– Vi får tacka nej helt enkelt. Och vår vitkål kostar 39 kronor kilot för konsumenten.

– Vi vill inte bli större, bara ännu bättre. Vi vill ha direktkontakt både med kunderna och slutkunderna och därför åker vi ofta ut i butikerna. Vi har kontroll på våra produkter från frö och ända tills de hamnar i en kundkorg. Det gör att vi känner oss trygga i att det är bra grönsaker som når hela vägen fram till matbordet. Och vi tackar nej till butiker. Ägnar de inte samma omsorg om våra grönsaker som vi gör, så tackar vi nej.

Två av de företagare som deltog i kickoffen på Vreta Kluster var Ingrid och Eva Göransson från Åbylunds säteri, utanför Vadstena. De driver en abborr- och gösodling tillsammans med bröderna Per och Claes Eke-Göransson.
– Magdalenas berättelse var riktigt inspirerande, nu får vi åka hem och fundera på hur vi ska förändra vår marknadsföring, säger Eva Göransson.

Jesper Lindström hoppas också att utbildningsserien ska locka företag inom jordbruksbranschen som inte säljer direkt till konsument.
– Hela branschen står inför en jättestor utmaning. De lantbrukare som är aktiva i dag har en hög medelålder. Samtidigt är det få som får lån till att köpa så stora gårdar som behövs för att få verksamheten att gå runt. Frågan är alltså vem som ska producera maten i Sverige i framtiden.

– Med den här utbildningsserien hoppas vi att kunna bidra till att fler kan börja odla även på mindre arealer, och bidra till att öka lönsamheten i en prispressad bransch genom att kunna ta mer betalt. För den svenska bonden är stolt över sina produkter – nu är det dags att vi börjar berätta det också för konsumenterna.

Marknadslyftet är ett projekt som finansieras av Leader Folkungaland med medel från EU:s strukturfonder.

Källa och bild: VRETA KLUSTER

Share