HVO-mack invigd på Vreta Kluster

Framtidens bilbränsle minskar utsläppen med 90 procent

Kommunalråd Rebecka Hovenberg var stolt över att Linköping fått ännu en HVO-mack. ”Som det ser ut nu är ungefär 20 procent av allt bränsle vi använder i Sverige förnybart, det ska bli 100 procent inom en ganska snar framtid”, sa hon.

VRETA KLOSTER (JB)

HVO är idag det drivmedel som har minst klimatpåverkan och kommer vara en viktig del i arbetet mot att göra landet fossilfritt till 2045. Nyligen öppnade en ny HVO-mack på Vreta Kluster, vilket innebär att ännu fler östgötar kan tanka miljövänligt.

Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Regeringen har därför startat initiativet Fossilfritt Sverige för att synliggöra aktörer som bidrar till att lösa klimatfrågan och uppnå målet om ett fossilfritt samhälle. Från början var målet att landet skulle vara fossilfritt år 2050 men det har sedan skärpts till 2045. På vägen dit har riksdagen också beslutat om några delmål, exempelvis ska utsläppen från transportsektorn ha minskat med 70 procent till 2030.

För att nå dit krävs en mängd olika åtgärder, bland annat måste fossila bränslen ersättas av förnybara bränslen och ett av dessa är HVO. HVO100 är en 100 procent förnybar biodiesel och det enda drivmedel som klassats som grönt av Energimyndigheten. Det är till och med mer miljövänligt än el – drift. HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) tillverkas av förnybara råvaror, som växt- och djurfetter, som inte släpper ut någon ny koldioxid i atmosfären.

Den förnybara dieseln fungerar i alla typer av dieselmotorer och är ur användningssynpunkt identiskt med fossil diesel. Den kan blandas med vanlig diesel och lagras i flera år utan att kvaliteten försämras. T ankstationen i Vreta Kluster har byggts av Sankt Kors i samarbete med Energifabriken med finansiellt stöd från Klimatklivet.

I och med öppnandet av macken i Vreta Kluster har Energifabriken fyra tankstationer runt Linköping. Det finns även mackar i Motala och Norrköping och ytterligare tre är på gång att öppna i Östergötland. – Kunskapen är det stora hindret som jag ser det. Det är väldigt många som inte vet att det går att göra väldigt mycket väldigt enkelt, sa Henrik Fridholm från Energifabriken innan han lämnade över mikrofonen till miljökommunalråd Rebecka Hovenberg som fick äran att inviga macken.

– Det känns verkligen jätteroligt att få inviga en HVO-mack till i Linköping. Linköpings kommun har ett mål att vi ska bli koldioxidneutrala till år 2025 och det är ett mål som har fattats i bred politisk enighet och det målet omfattar hela den geografiska ytan. Och det innebär att det räcker inte att vi inom politiken eller kommunkoncernen gör det vi kan, utan alla måste med.

Företagen måste med, Linköpingsborna måste med. – Jag är helt övertygad om att vi behöver alla förnybara bränslen som finns. Det räcker inte med bara el eller bara biogas eller bara HVO, vi behöver alltihop. Som det ser ut nu är det ungefär 20 procent av allt bränsle vi använder i Sverige som är förnybart, det ska bli 100 procent inom en ganska snar framtid, sa Rebecka.

Därefter var det dags att provtanka bilen, och det gick till ungefär som på en vanlig bensinmack. Öppna tanklocket, betala i automaten och sätt i gång att tanka. Efter att bilen fått sin soppa var det dags för besökarna att få sin. Härligt röd rödbetssoppa stod på menyn, och det värmde gott i kylan.

Text och bild: TOBIAS PETTERSSON

Share