Starkengrens Ödeshögsplaner

Superchans för kommunen men det är bråttom menar han

På en tomt om cirka 50 000 kvadratmeter vill Daniel Starkengren se hotellverksamhet, en restaurang med tre olika utbud och en stor lastbilsparkering med minst 20 laddstolpar. Bild: BYGGRITNINGAR AB

UTVECKLING (JB)

På sin oanvända tomt mellan E4-an och Preem i Ödeshög vill Daniel Starkengren bygga hotell och ett ”laddcentrum” för lastbilar, men det måste ske nu, säger han.

Daniel Starkengren har en vision, mål och tillfälle, men tiden är knapp om det inte ska bli försent. Han berättar:
– Det är såhär att jag har idag en tomt som finns mellan Preem och E4. Ytan på den är ungefär 50 000 kvadratmeter.

– Sådana ytor som är lediga och har infrastruktur gällande avfart från E4, växer inte på träd. Med tanke på att den här ligger mitt i norden, mitt i Sverige, så passar den perfekt för elektrifieringen som håller på att ske i landet.
– Det finns inte bättre tid att använda den än nu.

Hur tänker du använda tomten och vad ska det bli där?
– Vår avsikt är att ha hotellverksamhet, en restaurang med tre olika utbud och en stor lastbilsparkering med elladdning, elstolpar. Det ska bli minst 20 enheter. På varje kan man ladda två så det går att ladda 40 lastbilar samtidigt.

– Det behövs mer yta för just lastbilar. Kunderna är mest lastbilskunder. Jag äger redan en fastighet med en lastbilstvätt där så det här blir en bra komplettering för de verksamheter som existerar där.

Bara det faktum att laddinfrastrukturen behöver byggas ut enormt för att nå målen för 2030 borde räcka som argument för den här satsningen som också är så mycket mer. Staten tar en del av risken genom att skicka lite bidrag.
– Det säger en hel del om hur viktigt det här är att agera nu. Lastbilsindustrin kommer inte kunna sälja lastbilar om det inte finns platser där man kan ladda på och få service för dessa fordon.

– Avsikten är att samarbeta direkt med Preem och Rasta också så man skapar en bra relationer i just den här porten. Alla ska tjäna på det. Jag och Preem och Rasta tillsammans ska kunna lyfta porten på ett helt annat sätt och till en helt annan nivå.

Själva tomten har mycket bergyta, ingen har brukat den och det har inte funnits byggnader där så den är ”gjord för sådant här”, säger Daniel. Etableringen man ska göra strider heller inte mot gällande detaljplan.

Att det brådskar är uppenbart. Risken är ju att det här lokaliseras på annat håll, av någon annan. Han har redan anlitat en arkitekt som börjat rita, en konsult som håller på att räkna trafiklösningar och de har utsett en projektledare, lämnat in en ansökan till Trafikverket gällande avfart till tomten och Vattenfall är med på noterna.

– Vi har haft två olika möten med kommunen som vi informerar löpande. Det handlar om nu.
– Det är superviktigt att man kan sjösätta detta i Ödeshög för Ödeshögs bästa. Missar vi det nu kommer vi inte kunna hänga på sedan.

Det är en investering på ungefär 250 miljoner. Vad behöver du för att det här ska bli verklighet?
– De resurser som vi behöver är elen för att ladda bilarna, dessutom behöver vi avancerade laddare där båda finns hos Vattenfall, som kommer att vara delaktiga i etableringen. Jag har pratat med Micke som är vd för Rasta. Han ser positivt på detta och är definitivt med och är villig att investera. Samma sak gäller Preem. Nu går vi framåt. Det här är inget jag mäktar med själv.
– Jag behöver definitivt kommunen, jag behöver politiken, jag behöver tjänstemännen, att de välsignar det här och är med på riktigt.
– För att vi ska lyckas behöver vi gå fram tillsammans med kommunen, med företagare. Det är inte bara min show.

Text: BO BÄCKMAN

Share