Rikstäckande service av pannor

På besök hos kunden Magnus Larsson i Hammar och hans nyinstallerade panna HDG Bavaria Compact 65kW.

På besök hos kunden Magnus Larsson i Hammar och hans nyinstallerade panna HDG Bavaria Compact 65kW.

ÖREBRO (JB)

Nu flyttar bioenergiföretaget Veosol till lokaler där logistiken kommer bli enklare. Som generalagent krävs det att man har reservdelar i lager. Företaget är rikstäckande och arbetar med lösningar för uppvärmning av många typer av fastigheter.

Bioenergiföretag Veosol arbetar sedan 1991 med soloch bioenergilösningar för uppvärmning av många sorters fastigheter från privata villor till kommersiella fastigheter som lantbruk och industrier. Man har tolv 12 medarbetare vilka arbetar med nyinstallation, service och underhåll.

I ett pressmeddelande berättar Fredrik Haglund, vd på Veosol, om flytten till andra lokaler:
– Vi har sett en ökning av utleveranser från vårt lager, i de nya lokalerna har logistiken fått bestämma utformningen.
– 2014 tog vi över efter Lantmännen som agenter för tyska HDG Bavarias värmepannor, det har medfört att vi behöver snabba upp våra leveranser av reservdelar. Vi har till exempel kycklingfarmar bland våra kunder, där accepterar man inte stillestånd under den kalla årstiden.

Om man ser på kartan framstår den nya adressen trafikmässigt betydligt smidigare. Den gamla adressen ser svår ut att ta sig till och från. Stämmer det?
– Det här är mycket mer centralt, berättar Fredrik Zetterlund, försäljnings- och marknadsansvarig. Den gamla lokalen finns i Örebros äldsta och största industriområde. Det är faktiskt ganska tomt på gatorna under dagtid men vid klockan 17 gäller det att hitta rätt väg ut. Då är man instängd.

Vad har de nya lokalerna för andra fördelar?
– Framför allt finns två stora portar. Vi kan ha mycket mer reservdelar hemma. Vi är generalagenter för HDG Bavarias värmepannor så vi måste ha lite mer i lager. Till exempel vet vi att sådant som tändelement, en liten del som krävs för att starta pannan, kan vara bra att ha hemma.

– Vi skickar över hela Sverige. Vårt serviceavtal är i stort sett rikstäckande.
Det kan bli långa resor. Har ni avtal med lokala företag som servar åt er eller åker ni själva?
– Vi har lokala förmågor men får även åka själva ibland.

Hur lång tid tar det för en reservdel att komma fram?
– Vi levererar med DHL. Kommer beställningen före tolv så är den framme dagen därpå. Det går även fraktflyg från Örebro.
Du nämner serviceavtal. Väljer kunderna att ha sådana?
– Ja, det är en väldig trygghet och man vill veta att man kan få service. Kunden vill få en säker drift. Många har tryggheten att vi är där en gång per år. Annars är det ju upp till kunden att sköta allt det själv och kundens ansvar.
– Har man avtal lämnar vi också lite rabatt på reservdelar.

Ni erbjuder lösningar för många sorters fastigheter. Vem är den vanligaste kunden?
– Den vanliga kunden är lantbrukare med en gård där det finns flis, berättar Fredrik Zetterlund. Många som har skog flisar själva.
– Ofta är det generationsboende med tre fyra hus. Det har blivit mer maskinhallar och verkstäder på gårdarna.

Pannorna värmer inte bara byggnaderna.
– På många gårdar finns en tork och sådana drar mycket energi. Pannorna eller systemen kan användas för att värma luften till torken. På så sätt sparar man mycket.
– Det här är också mycket ett generationsskifte. De yngre vill ha uppvärmning automatiskt.

Kommer ni ha en butik på nya adressen?
– Jag tror många sett att det fungerar hos andra. Vi visar oftast pannor som är i drift. I och med att nätet finns så kan man se där vad vi har, så folk vet redan innan ungefär vad de vill ha. Vi bygger därför inte någon utställning den här gången.

När är flytten klar?
– Vi håller på för fullt, säger Fredrik Zetterlund. Den 3 oktober ska vi vara på plats. Kontoren kanske tar en vecka till innan allt är igång som vanligt.

Text: BO BÄCKMAN

Share