Kampanjen som samlade in mest

Peter Borring, LRF Östergötlands ordförande, fick aldrig komma till buren i Musikhjälpen. Men kampanjen för att få honom dit drog in mest pengar till Musikhjälpen. Hela 407 650 kronor.

Borring till buren, som vi skrev om förra veckan, var budskapet som engagerade många i Bondesverige. Syftet var att få till en mer nyanserad bild av den klimatpåverkan som det svenska lantbruket har. Så här efteråt skriver Peter via sin Facebooksida att han är ”rörd över den tilltro som visats mig. Att just lilla jag, bonden från slätten, skulle kunna förklara hur hela det svenska lantbruket fungerar i symbios, bonden, landskapet, odlingen, djuren och klimatet. Vi har tillsammans skapat så mycket delningar, likes, uppmärksamhet utanför vår egen krets. Buren är egentligen oviktig, det är det samlade antal arenor vi synts på och i just detta sammanhang ska ju faktiskt insamlingen till detta viktiga ändamål stå i fokus.”

Årets Musikhjälpen, med temat ”Ingen ska behöva fly undan klimatet”, drog in rekordmycket, 31 105 000 kronor i år. 268 000 olika insamlingsengagemang skapades, vilket även det är rekord.

Share