Grepstad förblir biogasen trogen

Bytte till biogas för tolv år sedan

Ola Schwartz som driver Grepstad gårdsbutik har kört på biogas i 12 år och är nöjd med sina biogasbilar.

ENERGI (JB)

Sedan 2012 har Ola Schwartz i Grepstad kört biogasbil i företaget. Han är nöjd, tänker fortsätta och ser inga egentliga skäl att byta till en som drivs med annat bränsle.

Det hörs inte så mycket om biogas längre, men den används och är ett alternativ. Bland de som kör på biogas finns lantbrukaren Ola Schwartz som driver Grepstad gårdsbutik. För honom fungerar biogasdriften utmärkt. Den första biogasbilen köptes in redan 2012.
– Vi ville ha en liten miljöprofil på vårt företag eftersom vi jobbade med närproducerad mat, berättar han. Det var ju vårt fokus på gårdsbutiken, att försöka skaffa något mer miljövänligt att åka i.

– Då fanns det inga transportbilar som gick på el och vi hade själva inte byggt vår solcellsanläggning. Däremot var Motala kommun ganska tidiga att skaffa biogasbilar till sig så det fanns lite bilar i omlopp inne i stan och gasnätet var utbyggt i Motala, Mjölby och Linköping, vilket är det området som vi oftast befinner oss i.
– Vi hittade en tre år gammal kommunbil som var inbytt, en VW Caddy, som var gaskonverterad och klar. Den hade gått 6-7000 mil. Då köpte vi den.

Biogasen tillverkas i Linköping på matavfall.
– Det var det absolut mest lokalproducerade bränslet vi kunde använda. Det var helt rätt, tyckte vi. Det visade sig också vara en ganska bra affär att åka på biogas.

När det var dags att byta bil så köpte de en annan begagnad biogasbil.

Vad kan du säga med tolv års erfarenhet av biogasbilar om skillnaderna mot en bensin- eller dieseldriven bil?
– Vi har tyckt att det fungerat bra för det är precis som att åka en vanlig bil, inga skillnader. Båda vi har haft har gått jättebra. Det har inte varit mer problem än med en vanlig bil.

Skillnader finns förstås och en är den lilla tanken för bensin som också finns. Ibland är den viktig.
– Det är när det är som idag, minus 18, då startar bilen på bensin. Sedan när den blivit uppvärmd så slår den automatiskt över på biogasen. Det är när det är kallt, riktiga köldstarter, annars går den igång på gasen.

Det finns en annan skillnad som inte har med själva bilen att göra och det är macknätet som fortfarande inte är heltäckande i landet. Ola Schwartz berättar att de ändå gjort längre resor till bland annat Skåne och till Västgötasidan.
– Det går bra upp till Stockholm, då finns det tankställen. Nu varierar priserna på biogasen i Sverige ganska mycket lokalt så det är mycket dyrare att tanka biogas i Göteborg och på andra ställen i Sverige än här. Det beror nog lite på var den tillverkas och hur, tror jag.

Biogasen är inte bara en miljöaspekt utan även en viktig del av beredskapen, menar Ola.
– Vi ska väl titta på vad vi kan producera själva. Det är lika viktigt med bränslet som med maten.
– Så länge det blir slaktavfall och matavfall så är det bästa att göra bränsle av det. Man får dessutom näringsämnen som går rakt ut tillbaka till åkermarken. Det blir bättre gödsel. Det är bara win-win i alla kanter för alla.

Ola Schwartz påminner flera gånger att det här är en fråga om var man bor och vad man gör, vad man behöver bilen till. För honom och hans söner, som också kör biogasbilar, är det dock ett ganska självklart val

Kan du tänka dig en elbil?
– Ja, men då ska jag hitta en som passar mig och min verksamhet. Jag känner att det i alla fall inte är något som är oerhört lockande.
– Jag ser inget omedelbart skäl att köpa en elbil istället för att ha en biogasbil.

Text och bild: BO BÄCKMAN

Share