Företag med visioner för framtiden

Sharpmans i Hogstad är ett av många företag som frodas på östgötaslätten

Det här året har människor varit ute i naturen som aldrig förr. ”Vi har ett stort sortiment fritidskläder och efterfrågan har varit stor”, säger Joakim Rydmark, ägare och vd för Sharpmans i Hogstad.

HOGSTAD (JB)

Vad är det i luften utmed gamla E4 som gör att där finns så många entreprenörer. Är den särskilt syrerik eller är det den ärorika historien på Östgötaslätten som gör så att idéer slår rot, gror och växer till? Ett exempel är Sharpmans i Hogstad.

För 25 år sedan köpte familjen ett konkursparti med hästgrejor och det var starten på Sharpmans familjeägda företag. Nu disponeras en yta på 1 500 kvadratmeter där överraskningarna överskuggar varandra. Förutom allt som tänkas kan finns nu även ett trevligt café med ett rikt sortiment.

När affärerna för ungefär 25 år sedan tog fart reste Joakim Rydmark, VD och ägare, till England för att handla hästvaror.
– Jag var ny och grön på business, men det är bara att ta tag i utmaningar, ler Joakim

Satsningen var alltså rätt, även om riktningen inte alltid varit spikrak utan det har funnits hinder på vägen. Nu har företaget hittat sin nisch. De satsar på att marknadsföra ett sortiment som är noga utvalt för att passa deras stil och viktiga ord är klassiskt och prisvärt. Förutom kläder och mode har butiken hela sitt tidigare sortiment som omfattar det mesta för husdjuren.

Joakim berättar att en målsättning är att få fler att upptäcka trivseln och charmen med att shoppa utanför storstäderna.
– Vi försöker skapa en plats där människor kan handla, koppla av, ta en fika i vårt café samt njuta av lantluften, betonar Joakim.

Läget i närheten av E4:an gör att många gäster behöver en paus på resan genom Sverige. Därför vill Sharpmans skapa en miljö utomhus där hunden kan rastas medan husse och matte fikar.

Nu till jul och advent finns även en uteplats. Den har pyntats för att ge en varm julstämning. Dessutom finns renskinn att sitta på och det är, som vi vet, jättevarmt.

Fler idéer finns på programmet och en är att ha marknadsstånd utanför butiken där producenter kan sälja sina närproducerade och hantverksmässiga varor
– Nu börjar vi första advent med att någon kommer och säljer granar och kransar. Vi hoppas också att fler produkter dyker upp framöver, kommenterar Joakim.

Det går inte att blunda för att pandemin inneburit påfrestningar, men Joakim berättar att man klarat sig bra.
– Butiken är som sagt stor och vi har ett mycket varierat sortiment, så alla i familjen även husdjuren kan hitta något som är intressant. Vi betonar att hålla avstånd och använda handsprit. Vid vår uteplats kan man träffas säkrare och om vädret tillåter ta med sig fikat dit även under vinterhalvåret, förklarar Joakim

Just nu så bygger man ut caféets kök för att kunna ta emot fler gäster. Specialitet är bland annat våfflor som går att få i en mängd olika smaker.
– Vårt rekord är 150 stycken på en dag, och vi har anställt en särskild våffelbagerska. Så välkomna till vår butik, shoppa runt och som avslutning ta en liten våffelpaus, säger Joakim.

Text och bild: INGA BIRGITTA WIDÉN, HANS BLOMBERG

Share