Lågkonjunkturen hinner ifatt och bromsar investeringarna

Sebastian Strand, säljare på GH:s Traktorcity i Mantorp, vid de populära fyrhjulingarna.
MANTORP (JB)
Traktorpriserna och priserna på redskap har ökat kraftigt de senare åren. Nu tycks de priserna plana ut. Fyrhjulingar och små eldrivna maskiner går bra.
Om man börjar med den stora bilden så hur ser det ut på marknaden för traktorer och redskap 2025?
– Den har väl varit lite osäker senaste åren, säger Sebastian Strand, säljare på GH:s Traktorcity i Mantorp. Spannmålspriserna är relativt låga. Djursidan har varit bättre.
– Ganska låga priser på spannmål gör kalkylen svår att få ihop. Det finns en osäkerhet vilket ger en avvaktande bransch.
Osäkerheten och avvaktandet finns även för entreprenadmaskiner.
– Jag tror lågkonjunkturen kommer ifatt lite nu, både på lantbruks- och entreprenadsidan.
– Vi står på entreprenadsidan också. Nu börjar byggsidan gå ner lite. Det räcker att det går ner lite grand så blir många utan jobb, framför allt de med egen maskin.
Även om entreprenaden just nu visar nedåt så finns hopp. Många större projekt ska startas, men man avvaktar ännu.
– Det är i och med att räntorna varit uppe och vänt på höga nivåer så det måste nog ner lite till innan det kommer igång.
Oavsett ekonomiska fluktuationer och avvaktande så finns en trend för traktormarknaden.
– Den totala nytraktorförsäljningen i Sverige minskar för varje år som går. Förra året var det 1 900. Det är för att lantbruken blir större. Lantbruken som förut hade fem traktorer har nu två stora istället för fem mellanstora.
Köper lantbruken sina maskiner eller är det leasing som gäller?
– Jag tycker inte leasingen har lossnat överlag, säger Sebastian. Det är mycket vanligare med en generell avbetalning idag. Sedan tror jag att ju större lantbruken blir och ju mer bolagiserade de blir desto mer leasing kommer det bli.
– De som köpte en traktor för fem år sedan, de har gjort en jättebra affär. Sedan dess har det har gått upp 20-30 procent, så de har nästan kört fem år gratis med sin traktor. Hade de leasat den här under samma period hade de inte haft något över, de hade inte betalat något till sig själva.
Sebastian Strand tror inte priserna på lantbruksredskap och traktorer kommer stiga lika mycket den närmaste fem åren så eftersom man har mer koll på vad det kostar kan leasing nu vara ett alternativ.
Valet mellan att köpa begagnat eller nytt kan vara svårt och gamla traktorer står också rätt så högt i pris. Här måste man tänka efter en extra gång. Det beror på hur mycket man kör, hur mycket man använder den och vad ekonomin tillåter.
– Idag kan man få rätt så bra räntor på en ny traktor. Ibland så är det så, om vi tittar på en hundrahästarstraktor, att jag nästan skulle råda att köpa en ny traktor.
– Det är oftast bättre att amortera än att reparera. Sedan är det också hur duktig man är på att skruva själv. Många har kanske kört gamla traktorer och så tröttnar de till slut på att det jämt står still och köper nytt ändå.
Mycket av ovanstående går igen när det kommer till redskap. De har gått upp minst lika mycket som traktorerna.
– Jag tror många tittar på att renovera sina redskap så de fungerar ett par år till. Det har blivit väldigt dyrt och det kan göra att man avvaktar eller hitta något begagnat. De absolut största gårdarna, de byter ändå. De har inget alternativ. Tröskan måste gå.
Eldrivna småmaskiner blir allt vanligare för arbetet i exempelvis djurstallar och för utfodring. De verkar numera ha sin givna plats på många håll. Det är tyst, inga avgaser, och man kan få lite subvention.
Fyrhjulingar tycks numera finnas nästan på varje gård. Den marknaden har en annan och det har varit en ganska oförändrad försäljning.
– Den marknaden har fortsatt fungera, konstaterar Sebastian Strand. Det är generellt inga stora pengar om man jämför, de får inga redskap till lantbruket.
– Det går att köpa en fyrhjuling med lite redskap för en ganska försvarlig peng gentemot en minilastare eller en liten traktor. Fyrhjuling som går att köra i skogen med skogsvagn har ökat ganska kraftigt sedan 2022.
Text och bild: BO BÄCKMAN