Ägg är årets restaurangråvara

Men den svenska produktionen är hotad av höjda omkostnader

Lantbrukarna Peter och Johan Wellander varslar om ett akut och djupt oroande kostnadsläge, som kommer att påverka tillgången på svenska ägg framöver. Bild: SVENSKA ÄGG

ÖREBRO (JB)

Lagom till påsk presenterades resultatet av en global trendundersökning som utsåg ägget till Årets restaurangråvara 2022. Ägg är populärt just nu men produktionskostnaden har gått… upp rejält på senare tid vilket förmodligen kommer leda till ordentligt höjt pris.

Svenskar äter i genomsnitt 5,3 ägg i veckan. De som tränar regelbundet och de i åldern 35–44 år äter fler än genomsnittet. Åtta av tio tycker att det är ett måste att alltid ha ägg hemma.

Ägg toppar ”måste ha hemma- listan” framför bröd, pasta, mjölk, ris och potatis. 78 procent anser att ägg är ett prisvärt livsmedel. Nio av tio tycker att ägg är enkelt att tillaga och användbart till mycket. Det märks också på att ägg är ett livsmedel som används till i princip alla dygnets måltider. Ägget är med andra ord en riktig favorit bland svenskarna, och inte minst under påsken då det på en vecka äts cirka 4 000 ton ägg i landet.

Och det är inte bara i Sverige vi uppskattar det ovala livsmedlet. En global trendundersökning har utsett ägg till Årets restaurangråvara 2022.

Äggsmörgåsen tros bli den nya favoriten på menyerna och trendexperterna menar att ägget kommer att spela huvudrollen i många fler restaurangrätter framöver.

Pocherade ägg, Ägg Benedict och 63-graders ägg finns redan på många brunchmenyer, och undersökningen spår också att det kommer att ske innovativa produktutvecklingar med det proteinrika ägget som utgångspunkt.

Allt är dock inte frid och fröjd. Kriget i Ukraina och det allvarliga världsläget har orsakat skenande produktionskostnader, inte minst på foder, och nu varslar svenska äggbönder om att läget är akut och att det krävs prishöjningar för att rädda tillgången på svenska ägg.

Bröderna Peter och Johan Wellander är äggproducenter strax utanför Örebro som menar att äggpriset i butik omedelbart bör höjas med cirka 45 öre per ägg som går direkt till äggbonden.

– Redan innan kriget bröt ut i Ukraina hade vi ökade kostnader på bland annat foder och energi. De ytterligare kostnadshöjningar som kriget inneburit gör nu situationen ohållbar. Foderkostnaden har ökat med 50 procent och sammantaget med övriga prisökningar har de totala kostnaderna för att producera ett ägg ökat med cirka 70 procent, säger Peter Wellander.

– Av ett butikspris på cirka 2,50 kronor per ägg får vi knappt en tredjedel och när fodret är betalat har vi inget över till att täcka alla övriga kostnader, säger Johan Wellander.

Även Leif Denneberg, styrelseordförande för branschorganisationen Svenska Ägg, är oroad:
– De höjda produktionskostnaderna pressar den svenska äggbranschen hårt och det kan leda till brist på svenska ägg. Äggbranschens hopp står till att handeln tar sin del av ansvaret i denna force majeure-liknande situation. Jag hoppas och tror att konsumenterna är villiga att betala för att behålla den svenska självförsörjningen och de goda mervärden som kommer med svenska certifierade kvalitetsägg, säger han.

Text: TOBIAS PETTERSSON

Share