Svenskt och ekologiskt i fokus

Många människor framför Sveriges monter på mässan Grüne Woche i Tyskland ett tidigare år. Bild: BERNHARD LUDEWIG

Den tyska ekomarknaden fortsätter att växa. Efter en explosionsartad ökning av omsättningen på drygt 22 procent under 2020 höll trenden i sig under 2021 med en ökning på nästan sex… procent. Den tyska efterfrågan av ekologiska livsmedel skapar möjligheter för svenska företag att exportera mera.

Att stärka svensk export av ekologiska livsmedel till Tyskland är målet när Sverige nu förbereder sin fjärde medverkan på en världens största matmässor: Internationale Grüne Woche i Berlin den 20-29 januari 2023.
– Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Målet med vår medverkan på Grüne Woche är att visa upp de mervärden som svensk livsmedelsproduktion har, i synnerhet den ekologiska. Samtidigt hoppas vi att deltagandet kan få fler producenter här hemma att inse vilka möjligheter som finns, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket för den svenska satsningen.

Efter att pandemin satte stopp för genomförandet 2022 är nu förberedelserna inför Internationale Grüne Woche i januari 2023 återupptagna och inne på slutspurten. För de utvalda företagen har det extra året av förberedelser inneburit mer tid för utveckling av verksamheten och deras exportsatsningar. Jordbruksverket har sedan projektstarten jobbat med mässförberedande handledning för att stötta företagens medverkan.
– Mässan är en fantastisk möjlighet för svenska företag att få tillgång till en testarena, för att öka sin kunskap och få erfarenheter som de sedan kan arbeta vidare med i sina egna exportstrategier, fortsätter Camilla Bender Larson.

Av de 20 utställare som medverkar i svenska paviljongen 2023 finns även några nytillkomna företag jämfört med den ursprungliga laguppställningen för 2022.

I den svenska montern kommer matintresserade besökare att kunna smaka på bekanta rätter som köttbullar och potatismos, älgburgare, tacos och kaviar – allt i ekologiska versioner. På Grüne Woche 2023 erbjuds även en rad dryckesalternativ att avnjuta enskilt eller till mat; hantverksöl, kombucha, läsk och tonic water, gin, mjöd, kaffe och hantverkscider. Den som vill kan handla med sig produkter hem och hittar bland annat kryddblandningar, honung, trattkantarellchutney och grillsåser.

De utvalda utställarna är små och stora företag med produktion i Sverige som i så stor utsträckning som möjligt använder svenska råvaror. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller KRAVmärkning eller är sådana produkter som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera.

Målet med Sveriges medverkan överensstämmer väl med målen i livsmedelsstrategin som är antagen av riksdagen. I korthet innebär den en ambition att öka svensk livsmedelsproduktion inklusive den ekologiska andelen. Jordbruksverket samverkar med en rad parter inom både livsmedel och besöksnäring för att maximera det svenska avtrycket på mässan.

Share