Potatisen var årets livsmedel 2020

Svensk klassiker håller ställningarna trots nya mattrender

Årets livsmedel 2020 var ingen trendig mat från något exotiskt land, utan vanlig gammal hederlig potatis. Bild: PIXHILL

SVERIGE (JB)

2019 var det grönkålen som tog titeln och förra året blev det potatisen som utsågs till årets livsmedel. Sverige är ett land som är snabbt att ta till sig internationella mattrender men allra högst håller vi alltså vår kära gamla potatis.

Kanske är det pandemin och den osäkra omvärlden som fått svenskarna att gå till sina rötter och uppskatta det som finns på hemmaplan? Åtminstone är det så man kan tolka den undersökning Demoskop genomfört på uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. De verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.

På uppdrag av organisationen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2020. Och svenska folket har ett stort omfång både när det gäller smaker och råvaror, de uppskattar både trendiga maträtter från exotiska länder och det genuint svenska.
– I år ser vi en större bredd i svenskarnas svar än tidigare. Från kimchi och poke bowls via både hembakat, fabriksbakat och bageriköpt bröd till gryner, energidrycker och allsköns kål. Något som gissningsvis beror på att vi fått mer tid hemma att testa olika smaker och produkter och anpassa vår mat och dryck efter den egna smaken, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Förra året var det grönkålen som stod som segrare, ett livsmedel som varit riktigt hett de senaste åren. Andra återkommande produkter som fått höga placeringar de senaste åren är exempelvis alkoholfri öl, vegetariska alternativ, lax och kött av högre kvalité eller ovanligare snitt. De finns med där i toppen i år igen men allra högst hittar vi en gammal strävsam bekanting som känns lika svensk som folkhemmet, Bingolotto och Ingemar Stenmark, nämligen den gamla trotjänaren: potatis. En mångsidig knöl som kan stekas, kokas, friteras, mosas, gratineras och tillagas på en mängd andra sätt. En produkt som finns i de flesta hem och middagsbord, småtråkig men pålitlig, god men knappast exotisk. En riktig klassiker som nu överraskande tar titeln som årets livsmedel 2020.

– Den allsidiga potatisen är en kär gammal vän som, utöver att den kan användas i olika typer av matlagning, tillredas på alla möjliga sätt, fungerat som en livboj på det känslostormande hav som coronapandemin fört ut oss på. Under året har vi sett ett stort uppsving för känslomässigt trygg mat i form av husmanskost och traditionella rätter, rätter som ofta innehåller eller flankeras av potatis i olika former. I ljuset av detta är vinsten för potatisen inte så förvånande som vid första anblicken, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

I flera av Livsmedelsföretagens andra allmänhetsundersökningar under året har det kunnat konstaterats att svenskarna tänkt mer på matlagning och spenderat mer tid i köket i år. Men också att många fått ett större intresse för odling och brödbak.
– Detta är i linje med det vi sett i våra undersökningar över tid. Nämligen att svenskarna är mer medvetna och intresserade av välgjord mat och dryck än någonsin. Oavsett om det är kött, fisk eller vegetariskt på matsidan eller om det är smaksatt vatten, alkoholfri öl eller alkoholhaltiga alternativ på dryckessidan, avslutar Björn Hellman.

Text och bild: TOBIAS PETTERSSON

Share