Peder Lindgren antog utmaningen

Peder Lindgren har varit anställd av Gunilla Norlén, Länstidningens ägare, sedan 2002. Nu går han ner till halvtid för att också hinna driva ett eget företag.

MOTALA (JB)

Länstidningens och Jordbrukarens annonssäljare, Peder Lindgren, kommer i fortsättningen arbeta halvtid på tidningen och halvtid med sitt företag. Han har tagit över det välkända Flexi bump som säljer flyttbara farthinder.

Peder Lindgren har varit anställd av Gunilla Norlén, Länstidningens ägare, sedan 2002 då hon och Andreas Norlén drev Kuriren. Efter köpet av Länstidningen övergick Peder under 2007 till att arbeta där. Nu har han köpt företaget Flexibump AB men kommer fortfarande arbeta kvar på tidningen på halvtid.

Hur kommer det sig att du plötsligt har köpt ett företag och är vd där?
– Jag har varit lite sugen på någon kompletterande utmaning vid sidan av arbetet på tidningen, berättar Peder Lindgren. Jag sökte en verksamhet som gick att kombinera med arbetet på tidningen.
– Jag har under en längre tid skannat av de platser på nätet som förmedlar verksamheter. Rubriken trafiksäkerhetsprodukter dök upp och jag blev nyfiken.

– Det var i mitten av oktober. Sedan kom tidigare ägare och jag bra överens tidigt i diskussionerna. Jag satte mig i bilen och hälsade på honom och sedan dess har vi haft en massa olika diskussioner för att komma fram till en lämplig lösning för hur man ska överta och finansiera verksamheten och lägga upp hela projektet.

– Det kommer vara fortsatt mycket arbete framåt för att lära sig det nya bolaget och lära sig hanteringen av produkter och alla de kopplingar som bolaget har gentemot kunder och så vidare.

Farthinder var absolut inget Peder haft i tankarna från början men hans intresse fångades och han övertar nu alltså företaget Flexibump AB. Troligen har alla som kört bil under de senaste decennierna någon gång åkt över ett gupp från det företaget. Det är faktiskt Sveriges mest sålda farthinder och har funnits i mer än 35 år. Flyttbart, fungerar även på grusväg och bekvämt att passera nämns bland egenskaperna. Bland kunderna finns bostadsrättföreningar, vägsamfälligheter, campingar, privatpersoner med flera. Det är även ett farthinder som passar bra på landsbygden.

– Det här är en verksamhet som funnits i 35 år, säger Peder. Björn Thysell, som jag köper verksamheten av, startade redan 1981. Sedan har ju han drivit och utvecklat bolaget vidare. Nu känner han att det är dags att lämna över stafettpinnen till någon annan som är mer hungrig och vill utveckla det hela. Det är ju hans livsverk så han var väldigt noga med vem som kom in som köpare.

Hur påverkar det här ditt arbete på Jordbrukaren och Länstidningen?
– Jag har överlämnat en del tidigare kunder till en annan resurs, en annan säljare helt enkelt.
– Jag tycker jag kommit väldigt bra överens med mina kunder som jag har på Länstidningen, jag tycker jättemycket om dem så det är därför jag inte vill släppa det jobbet. Det är relationer man byggt upp genom åren.

Är det här ditt första företag?
– Jag gillar det här med eget företagande och har haft flera andra genom åren, säger Peder. Jag trivs med att vara egenföretagare och allt vad det innebär av utmaningar och det här drivandet framåt och att försöka lösa situationer och saker och hitta möjligheter.

– Jag har haft lite till och från parallellt. Det har varit lite verksamheter som kommit och gått genom åren. På ett eller annat sätt har jag varit företagare sedan 20 år tillbaka, lite till och från. Det har inte varit några jättegrejer. Det är inget jättekast utifrån min personlighet.
– Jag har väl alltid haft sedan jag var lite grabb någon idé om att verka som företagare.

Text: BO BÄCKMAN

Share