Nätverkslunch

LRF konsults vd, Katarina Hedström-Klarin, besökte Linköpingskontoret

LRF konsults vd, Katarina Hedström-Klarin, besökte Linköpingskontoret.

VRETA KLOSTER (JB)

Det var mycket på programmet hos LRF konsult när vd Katarina Hedström-Klarin besökte kontoret i Linköping. Till lunchen som hölls på Vreta hade man bjudit kunder och samarbetspartners för en nätverkslunch med föredrag.

I Slätten, aulan, på Vreta kluster var det framdukat för lunch. Utanför minglade allt fler av de inbjudna gästerna. Intresset för LRF konsults nätverkslunch var uppenbart och lockade ett sjuttiotal gäster.

På programmet i anslutning till lunchen fanns tre föredrag, däribland ett med LRF konsults vd, Katarina Hedström- Klarin, som för dagen besökte Linköpingskontoret.

Kontorschefen Jessica Steén Wygler var först ut att tala efter maten. Hon berättade om att företagen i vår region mår ganska bra. Det finns en ökande lönsamhet, men samtidigt återstår fortfarande utmaningar och investeringar väntar. Behovet av rådgivning ökar med att så mycket blir mer och mer komplext genom nya regelverk och annat.

Jessica Steén Wygler meddelade även en nyhet. I höst kommer det lilla kontor man idag har på Vreta kluster att utökas.
– Det är viktigt att vara där kunderna är och det är här.

Beteendevetaren Johan Lindahl, som numera driver företaget Framgångsrik försäljning, höll ett intressant föredrag där, inte helt oväntat, beteendet stod i fokus.
– 40 procent av beteendet är vanor, berättade han. Vi gör som vi brukar göra.

Att man inte kan förändra sitt beteende, att det tar åratal eller för all del tro att det är gjort direkt bara man bestämt sig, är inte helt sant. Den som verkligen föresatt sig att förändra sina vanor och få till kan uppnå detta på så kort tid som 21 dagar. Därmed är förstås inte sagt att alla klarar det på den tiden.

En annan viktig sak att ha i minnet är att:
– 90 procent är ordlös kommunikation och utgörs av sådant som symboler och kroppsspråk. Hur man säger något är viktigare än vad.
Ett par andra delar som aldrig kan sägas för ofta:
– Människan behöver bli bekräftad. Det finns mycket energi i att bli bekräftad.
– Ett nytt resultat kräver alltid ett annorlunda beteende men ingenting sker av sig själv.

Katarina Hedström Klarin uppehöll sig mycket vid det positiva med digitalisering som enligt henne utgör en av de tre “megafaktorer” som bidrar till det rådande förändringstrycket. De andra två är globalisering och urbanisering.
– Digitaliseringen har börjat påverka beteendet, sa hon. Alla vi medborgare påverkas. Man måste våga tänka nytt och förhålla sig till de här förändringarna.

– Man kan välja att fortsätta vara analog men det blir jobbigare och ensammare.
Hon berättade även om generationsskillnader med sina barn som exempel. Att man bara kan tänka på en sak i taget tycks dottern dagligen motbevisa genom att samtidigt läsa skolböcker, prata i telefon, lyssna på musik, skriva och en del annat. Kanske är det gamla tankesättet att göra en sak i taget dags att revidera?

– Jag hade inte tid att gå till läkaren så jag bokade ett digitalt läkarbesök.
Inom en kort stund hade hon en läkare på tråden som lyssnade till hennes symptom och skrev ut ett recept.
– Digitaliseringen kommer förändra till exempel vården. Det kommer vara enormt positivt! – Småföretag är framtiden. Det finns en miljon i Sverige. Jag tror personligen att digitaliseringen är viktig. Man kan bo och verka där man vill. Att jobba åtta till fem är inte längre lika viktigt.

Hur berör då detta LRF konsults verksamhet? Lite förenklat så är det bättre att vara en del av utvecklingen och därmed fortsatt aktuell. Det går inte idag att sitta nöjd för det är första steget nedåt.

På skärmen visades ett citat av evolutionsteorins fader Charles Darwin som påtalar betydelsen av anpassning.

Text och bild: BO BÄCKMAN

Share