Matregionen Värmland snart i mål

Anneli Romany är verksamhetsledare på Nifa – branschföreningen för värmländska matföretag.

VÄRMLAND (JB)

Sedan 2015 har Nifa – branschförening för värmländska matföretag – jobbat med projektet MRV, matregionen Värmland. Ett projekt som ska öka lönsamheten och innovationsgraden för Värmländska producenter av livsmedel och dryck.

Det är ett EU-projekt som drivs av Nifa och finansieras av Region Värmland, Länsstyrelsen samt sju värmländska kommuner utöver EU. Nifa är en ekonomisk förening som bara finns i Värmland och som startades 2012 av ett antal personer som ansåg att ”ensam är inte stark”.

– Vi i Värmland måste samarbeta för att synas, säger Anneli Romany, verksamhetsledare. Hon fortsätter:
– Till exempel så samarbetar de små värmländska bryggerierna istället för att konkurrera och då tar de marknadsandelar från de stora bryggerierna istället.
Anneli säger lite finurligt att de är 1.7 personer som jobbar på Nifa och syftar på sig själv och projektmedarbetare Margareta Edsgård, som jobbar 70 procent.

– Vi har haft en fantastisk utveckling de få år vi funnits och har gått från 18 medlemsföretag till dagens 64. Det är ju en enorm tillväxt som är ett kvitto på att vi gör något bra och som företagen har behov av, säger Anneli.
Nifa finns till för livsmedelsförädlare och dryckesproducenter i Värmland.
– Är man förädlare av mat och dryck och ser röda siffror är det oss man ska kontakta, när man vill vända trenden men inte riktigt vet vad man ska ta sig till. Vi är spindeln i nätet och den sammanhängande länken till omvärlden, säger Anneli.

Nifa hjälper producenter av livsmedel och dryck med omvärldsbevakning: vilka trender som finns, mässmedverkan, vilken lagstiftning gäller och hur ser det ut i branschen i stort. De genomför också studieresor, olika affärsutvecklingsprocesser och produktutvecklingsmetodik
– Bland annat så håller vi i tävlingen som utser Värmlands bidrag till Gastronomiska matverk. Det är en väldigt bra aktivitet där förädlare och råvaruproducenter möts och nya produkter tas fram, säger Anneli.

– Vi förenklar genom att se till att de får korrekt info på ett korrekt sätt om hur man gör saker, det kan vara allt från hur man tar kontakt för att vara med och buda på en upphandling till hur en etikett ska se ut för att bli godkänd, berättar Anneli.
Att sälja livsmedel och dryck kan upplevas som en snårskog av regler och där kommer Nifa kommer, för att förklara, förenkla och stötta.
– Man kan ta kontakt med oss och fråga om vad som helst, vi kanske vet allt, men vi kommer att göra vårt bästa för att hitta svaren, poängterar Anneli.

Nu när matregionen Värmland går mot sitt slut behöver Nifa hitta nytt fokus. Bland annat ska de jobba med Visit Värmland för att utveckla Värmland som måltidsdestination för en internationell målgrupp.
– Att det finns ett stort och ökande intresse för såväl lokal som svensk mat märks, så nu gäller det att kunna bidra till vidare utveckling för alla de värmländska producenterna. Inte minst ser vi fram emot en process framöver där vi tillsammans med primärproducenterna och förädlarna ska ta fram nya produkter- baserade på värmländska råvaror, säger Anneli Romany.

Text och bild: MIMMI TÖRNBERG

Share