Litet gårdsbryggeri når nya nivåer

Gunnar Emanuelsson och Jesper Meyer smakar och diskuterar gärna öl för att hitta rätt i utvecklingen av en ny sort.

Bryggaren Jesper Meyer lyfter småbryggeriet Nääs till nya nivåer. Det tycker ägaren Gunnar Emanuelsson.
– Det är ett lagarbete vi håller på med, kontrar dansken Jesper ovillig att ta på sig mästartiteln.

Den där danska bakgrunden är näst intill omöjlig att detektera. Jesper har filat mycket på de danska tungrots- r-en och gett dem en hälsingsk prägel. Familjen och hemmet finns i Ljusdal och det var på Ljusdals bryggeri som Jesper hade sin första anställning efter en tvåårig yrkeshögskoleutbildning i Ludvika till bryggare. Men intresset är gammalt.
– Jag bryggde öl hemma långt tidigare. Intresset för öl har hängt med länge, förklarar Jesper vidare. Konkurrenters öl är en stor inspirationskälla och arbetslaget på Nääs smakar och diskuterar öl både ofta och länge. Det blir också många olika experimentbryggningar med återkommande utvärderingar för att hamna rätt.

Och det är otroligt att det av ingredienserna vatten, malt och humle kan bli så många olika resultat. Ljus och lätt sommaröl, lika lätta som fladdret av en tyllgardin. Eller mörk och rå öl som balanserar den tunga jul- och påskmaten. Eller bara som ljuvliga törstsläckare. Låt oss inte fara iväg i mängder av ajdektivattribut utan koncentrera berättelsen kring tre olika öl som hjälper Nääs gårdsbryggeri att klara av pandemin.

– Jo, det har varit tufft. Precis som Systembolaget har ökat sin försäljning, har vi också ökat, tillstår Gunnar Emanuelsson. Restaurangbranschens del av Nääs försäljning har däremot varit ganska så död under det senaste året. Den egna evenemang- och eventerbjudandena har fått gå ner till ett minimum. Även om Nääs hoppas på ett förbättrat läge när våren kommer och allt fler har fått vaccinera sig.

De små bryggerierna får alltid sälja sina alkoholhaltiga produkter i sitt närområde. Krasst sett är det den enda kanalen med Sveriges alkoholmonopol. Det blir för Nääs gårdsbryggeri ungefär tio butiker. I området är kunderna köptrogna och de känner till Nääs. Mer spännande är att få nå ut till 200 av Systembolagets 450 butiker genom att vinna offertförfrågningar. Det är just vad Nääs har gjort i tre fall än så länge för 2021.

Den ena ölen är Eko Ale. Den har redan i ett år funnits över hela Sverige och Nääs gårdsbryggeri har lyckats att få ett förlängt kontrakt att brygga och leverera den i ett år till. Fortsatt säljstart var den 2 mars. Eko Ale är en brittiskinspirerad puböl.

Den andra ölen är Nääs Påsköl, en mörk öl vars försäljning är koncentrerad till veckorna före påsk. Säljstart är den 15 mars. Direkt efter storhelgen plockas den bort från hyllorna.
– Det är synd, tycker Elisabeth Lindbom som arbetar bland annat med det administrativa kring Nääs gårdsbryggeri. Den är ju lika god efter påsk också eller hur, menar hon.

– Visst, men det bara är så, det är en kort period som påsk ölen är aktuell, men kul att Systembolaget valde oss, säger Gunnar Emanuelsson.

Den tredje ölen kommer efter sommaren och i offertförfrågan handlade det om en lager. Nääs gårdsbryggeri har en lager med namnet Lager 33 – en folköl med ordentlig beska i smaken med alkoholhalten 3,3 volymprocent. Den lager som Systembolaget har tackat ja till är en volymprocent på 5,7 så det finns ett arbetsnamn på ölen.

– Jo, det gör det, men vi har inte bestämt oss än, funderar Gunnar Emanuelsson och drar lite på det. Säljstart är i september lagom till höstsäsongen drar igång.

I och med denna lager har Nääs gårdsbryggeri kommit upp i nära 15 olika öl i sortimentet. Bra jobbat av ett litet småbryggeri i Ydre med tanke på att det finns numera 600 aktiva småbryggerier inom öl, sprit och vin i Sverige. Ifjol lades tre ner men 40 nya startade sina olika verksamheter.

Text och bild: ANN SOFIE FREDRIKSSON

Share