Kalvsved Humle i Ydre prisbelönt

Tog hem fyra priser i Nordic Natural Beauty Awards

Superglada kvartetten från Kalvsved Humle. Linda Johannesson, Elina Forsell, Inêz Nunos Rocha och Tobias Helmin gläder sig åt att fått fyra guld vid Nordic Natural Beauty Awards.

YDRE (JB)

De fyra i Kalvsved Humle har segeryra. Det blev storslam när juryn i Nordic Natural Beauty Awards fördelade priserna. Apelsini var en favorit. Den eteriska oljan är en ingrediens i tre… av de fyra prisvinnande produkterna.

Det snurrar fort för krämoch smörjemakarna i Kalvsved Humle. För två år sedan huserade företaget i en liten lada hemma på gården. Ifjol flyttade de till större lokaler i Rydsnäs och i sommar till ännu större lokaler i Österbymos Gula skolan. Ett hus som kommunfullmäktige vid sitt senaste sammanträde gav sitt ja till att sälja till företaget.
– Även med det jaet är vi inte i hamn än med köpet, vill Elina Forsell dra lite i handbromsen.

Fast detta ska inte handla om husaffärer och expansion i olika lokaler. Nej, det ska handla om att slå stora och etablerade kosmetikaföretag på fingrarna med produkter innehållande äkta varor som humle från Ydre och olika eteriska oljor från hela världen.

Det var i våras som Kalvsved Humle plockade ihop en kartong med krämer och smörjor för både människor och husdjur och skickade in till Nordic Natural Beauty Awards.

Tävlingens jury bestod av 50 skådespelare, modeller, idrottare, sångare och musiker från Island, Finland, Norge, Danmark och Sverige. De fick testa 97 nominerade produkter från 44 olika kosmetikmärken i 21 olika kategorier.
– Och vi tog hem guld i tre kategorier, nämligen vår Humle rena smörjan apelsini i balm care, Humle body butter apelsini i body treatment och Humle raska tassar i kategorin pet care product. Dessutom blev vi delad etta som juryns favorit med vår Humle body butter apelsini tillsammans med Grevinnans rumbody scrub de luxe, jublar Elina Forsell och får medhåll av de två medarbetarna Inêz Nunes Rocha och Linda Johannesson.

De tre går på rundtur i huset från butiken och packrummet på första våningen till källarplanets kök och lager. Inêz Nunes Rocha förklarar att det är viktigt att hålla god hygien och kontroll på allt som görs.

– Varje omgång får sitt eget batchnummer med identifikationsnummer på de ingående ingredienserna och var de kommer från och i vilken mängd. Vi måste ha koll så att vi kan spåra tillbaka om det skulle gå fel vid något tillfälle och på det viset kunna utreda orsaken.

Våning två ska bli en evenemangsplats men de planerna får utkristallisera sig längre fram liksom planerna för utveckling av både butik och trädgård. Bakom hörnet väntar en person som är både florist och inredare på att få genomföra sina kreativa idéer om hur Kalvsved Humle ska bli ett ännu mer attraktivt utflyktsmål i Ydre.
– Vi är redan ett sådant mål. Det kommer folk från Örebro, Malmö med flera håll för att komma och handla i vår butik. Det känns stort och viktigt att få den direktkontakten med kunder när den mesta försäljningen sker via webbutik, konstaterar Elina Forsell.

Fram till jul kommer Kalvsved Humle att ha öppet på lördagar och söndagar med hjälp av människor som hoppar in och jobbar.

Fast Elina Forsell och Tobias Helmin ser att deras företag Kalvsved Humle fortfarande är i uppbyggnadsfasen. Det tar tid att konsolidera och bygga en trygg ekonomisk bas.

– Pandemin gör ju sitt till i detta. Helt plötsligt finns inte metall- eller glasburkarna att köpa från den vanliga leverantören och bytet kanske måste ske till en brittisk leverantör och då blir det plötsligt Brexitregler som försvårar köpet.

Det kan komma mer manna från himlen i form av priser. Nyss deltog Kalvsved Humle i en av de första mässorna sedan pandemirestriktionerna lättades. Det var i Stockholm Beauty Week där det också tävlades i bästa kosmetikprodukter. Juryarbetet från den tävlingen pågår.

Återstår att se om det lilla Ydreföretaget Kalvsved Humle får någon utdelning. Svar väntas före årets slut.

Text och bild: ANN SOFIE FREDRIKSSON

Share