Därför öppnar LRF på tisdag en telefonjour för att stötta både personligenoch företagsmässigt. – Läget är så akut, många ligger redan efter med betalningarna och vi har en tuff vår framför oss, att LRF behöver göra en samlad ansats för att hjälpa till, säger Anders Källström, VD och koncernchef LRF till SVT Nyheter.
Att vara mjölkbonde idag innebär utmaningar som är svåra att föreställa sig för den som inte själv står där varje morgon. Med kor som är friska och glada, och producerar fantastisk svensk mjölk, men inte har en aning om hur olönsamma de är. Med en produktion som skulle behöva investeringar, men med en ekonomi som är för svag för expansion. Med ansvaret för gård och familj, med tankarna på framtiden, och oron för hur mjölkpriset ska se ut imorgon.
Men vi vet hur det är. Därför öppnar vi nu Mjölkjouren. En kostnadsfri telefonjour dit du som mjölkbonde och LRF-medlem kan ringa och få rådgivning, stöd och hjälp. Ett enkelt sätt att komma vidare om du har kört fast.
De som svarar när du ringer arbetar själva på LRF och är väl bekanta med mjölkbondens vardag. Frågor de inte själva kan hjälpa till med slussar de vidare till våra experter. Vad du än behöver prata om, så kan Mjölkjouren hjälpa till.