SKÄNNINGE (JB)
De bördiga jordarna på östgötaslätten är som gjorda för att producera mat och så har de gjort i århundraden. I nutid, då jordbruksnäringen utsätts för hård konkurrens, finner kreativa lantbrukare på lösningar som är unika för Sverige.
De gårdsbutiker som växer upp satsar på kvalité och närodlat, vilket väcker stort intresse hos konsumenterna. Två ungdomar som tagit fasta på det är Magdalena och Olof Hermelin som driver Hermelins gårdsbutik strax utanför Skänninge som de startade för några månader sedan (Länstidningen ÖStergötland, Jordbrukarens systertidning, skrev om parets planer i april i år).
– Gårdsbutiker behövs verkligen med sortiment från landsbygden. Jag tror på samspel mellan olika aktörer. Vi får inte se oss som konkurrenter utan min vision är många olika varor på landsbygden som kompletterar varandra.
– Vi har stor efterfrågan på våra varor och det hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig, svarar en glad Magdalena.
I grönsakshallen finns det mesta från deras odlingar, och där är det självservice hela dagarna. Presentbutiken är öppen fredag eftermiddag och lördag förmiddag. Kontaktar man Magdalena och Olof ger de gärna personlig service även andra tider.
Det första året var viktigt och den kalla regniga våren och försommaren var tuff. Växtligheten kom inte igång som förväntat.
– Det är nog bra att köra igång när det är motigt för då lär man sig att ta svårigheter. Det visade sig, när det väl kom igång, att den långsamma tillväxttakten har gynnat kvalitén. Våra varor blev jättefina och smakar verkligen gott, poängterar Olof.
Gården satsar på ekologiskt, vilket innebär att man inte använder handelsgödsel och inte heller besprutar. Odlingarna täcks av nät för att förhindra insektsangrepp. Där kan också nyckelpigor och spindlar, som är nyttodjur, verka i lugn och ro.
Hermelins har en stor mångfald bland sina grönsaker och odlar för närvarande omkring 20-25 olika sorter. De traditionella grönsakerna har utökats i både form och färg. Vad sägs om lila blomkål, polkagrisrandiga betor och gula eller blå morötter?
– Varför inte ge bort en korg med grönsaker istället för den traditionella vinflaskan när vi går bort?, påpekar Magdalena.
Landen rensas och skördas mestadels för hand vilket är tidskrävande, men det är en idé som Magdalena tror på. Hon påpekar att det är något visst med att kunna skörda manuellt för då granskas kvalitén direkt.
Vilka är era kunder?
– Förutom kunderna som kommer till butiken säljer vi till saluhallar, på marknader samt direkt till butiker och restauranger. Det är väldigt kul att sälja direkt till kockar. De förstår verkligen vad kvalité vill säga. Vår affärsidé är ju att vara så nära kunderna som möjligt, betonar Magdalena.
Försäljningen av grönsaker är huvudinriktningen, men Magdalena och Olof har även inrett och skapat en välsorterad presentbutik.
– Sortimentet ska vara unikt och ha något speciellt med bra kvalité. Kunderna ska hitta något som inte finns överallt; dessutom ska det gärna vara hantverk och tillverkat i närområdet. Jag vill att en utflykt till landet ska erbjuda något till alla i familjen, och jag har särskilt tänkt på barnen.
– Hittills har det varit bra fart i butiken och vi tror att många uppskattar kvalitén på varorna och även själva upplevelsen, framhåller paret Hermelin.
Att bara åka ut på landet ger verkligen upplevelser; inte minst barnen får lära sig varifrån det vi äter kommer. Tänk att få plocka varma nyvärpta ägg, själv dra upp maten ur jorden, lukta, smaka och känna. Allt det och mycket mer erbjuder Hermelins Gårds- och presentbutik.
Text och bild: BIRGITTA WIDÉN HANS BLOMBERG