Unga entusiaster med gamla fordon

Gammaldags vårplöjning på Stubbarp

Fem veteraner i rad, då blir jobbet fort gjort.

YDRE (JB)

Koncentrationen var på max hos veterantraktorentusiasterna. Edvin Andersson och Hugo Andersson var först ut vid den upplöjda ryggen på mitten av Ekelyckan. Edvins röda Volvo Krabat slirade ibland. Lite justeringar hur plogen skulle skära och vända tiltorna, sen drog det bra.

På gården Stubbarp i Ydre samlades under lördagen ett dussin entusiaster av gamla traktorer för att ta hand om vårplöjningen på två lyckor, Ekelyckan och Dubbellyckan, åt arrendatorn Jonny Karlsson. Han gick där och hummade lite åt resultatet av entusiasternas arbete.

Även om utseendet för en lekmans öga ser ungefär likadant ut, så är skillnaden ändå stor mellan gårdagens och dagens plogar. Plogar med skär, spetsar och ristar har funnits väldigt länge borta i Asien och på närmare håll i Egypten. En sisådär 3000 år. Då var det trä i stommen och möjligen skott med lite järn för bättre hållbarhet och vändning av tiltan.

Den stora revolutionen kom när plogtillverkarna gick från järn till stål till ythärdat stål. 1837 kom amerikanen John Deere med sin gjutna stålplog som gjorde det möjligt att plöja upp ”vilda västern”. Det har funnits många svenska tillverkare som Överum, Ankarsrum och Forsbacka. De anpassade innovationerna efter svenska förhållanden. Åter till vårplöjningen i Stubbarp. Först ut var som sagt Edvin Andersson, Boxholm. Han tävlar i veteranplöjning med sin Volvo Krabat och förra året kom han tvåa på DM i Östergötland.

– Jag ska tävla i år igen, men tävlingarna ligger mest på hösten. Det var kompisen Algot Thorebring, som tyckte att jag skulle komma hit. Det går allt hyfsat efter att jag fick skruva lite på plogen, berättade Edvin vid en drickapaus i plöjningen. Nästan alla plöjarna fick stanna några gånger för olika justeringar. Oskar Thorebring hade problem med att plogen hängde snett bakom traktorn. Ibland högg det fast vid någon sten och då behövdes assistans från en, två eller tre medhjälpare med både armstyrka och skiftnycklar för att fixa till ekipaget. Efter några varv började jorden vändas upp riktigt fint. Det blev fina tiltor.

Hugo Andersson tillhör de yngre i Ydre veteranmotorklubb. Han körde sin röda Massey Ferguson och kunde inte låta bli att retas med klubbens ordförande Håkan Lindgren som tuffade runt i en Bolinder Munktell. – Där kommer vildsvinet. Vet du varför? Nähä, därför att det bökar bara lite på ytan.

Ordföranden Håkan Lindgren var inte sen att replikera. – Det händer ju inget när de där Fergusonarna är igång. Jag kan lika gärna ta en paus, igen, sade han och tuffade förbi allihop och parkerade sin Viktor. På ett par timmar var jobbet utfört och den lilla publik som kommit kunde packa ihop medhavda kaffetermosar med matsäck och återvända hem till stugvärmen. I Stubbarp gick det att hålla social distans genom naturens egen utplacering av stenar att sitta på. Och de som nyttjade massavedsvältorna höll gott avstånd. Allt för att hålla coronaviruset stången.

Text och bild: ANN SOFIE FREDRIKSSON

Share