Ny utbildning på Vretagymnasiet

Åsa Rytthammar (till höger), enhetschef lantbruk, maskin och djur på Vretagymnasiet har bland andra trädgårdsutbildaren Birte Seiller till hjälp för planeringen av den nya utbildningen.

Åsa Rytthammar (till höger), enhetschef lantbruk, maskin och djur på Vretagymnasiet har bland andra trädgårdsutbildaren Birte Seiller till hjälp för planeringen av den nya utbildningen.

VRETA KLOSTER (JB)

Till hösten 2017 startar en ny utbildning på Vretagymnasiet. Mark och entreprenad kommer fylla ett stort behov på arbetsmarknaden genom att kombinera kunskapen om det som finns både under och över jord.

I en beskrivning av Vretagymnasiets nya utbildning, Mark och entreprenad, berättas att eleverna får kunskap i olika sorters markarbeten. Tanken är att sammanföra färdigheter som ofta behövs för ett arbete, men som idag inte finns i en person då man är för specialiserad.

Åsa Rytthammar, enhetschef lantbruk, maskin och djur på Vretagymnasiet har bland andra trädgårdsutbildaren Birte Seiller till sin hjälp för att utforma den nya utbildningen.

Birte Seiller har gått alla utbildningar inom trädgård som finns och har dessutom gått just den här utbildningen Mark och entreprenad i Tyskland. I Sverige blir Vreta först med den, i alla fall på gymnasienivå.
– Det här är alltså en ny inriktning i Trädgård som vi då kallar Mark och entreprenad, säger Åsa Rytthammar. Det är nytt för att det kommer handla om lite under jord och lite över jord, en halvmeter uppåt och nedåt.

– Det handlar om gröna yrken, plattläggning, levande tak, murar och sådant.
Eleverna ska kunna hantera maskiner som grävmaskin och lastmaskin. Samtidigt får de kunskap om växter och plantering och om design och trädgårdsanläggning. Den här utbildningen finns inte idag.
– Idag finns odling ovan mark på trädgårdsprogrammet och på byggprogrammet under jord.
– Det är spännande för eleverna, tillägger Birte. Att bara köra grävmaskin eller bara lägga sten kan vara tråkigt. Det är mer kul och bättre för kroppen med växlande jobb. Kombinationen trädgård och anläggning är det viktiga, menar hon. Maskinerna är verktyg. Man beställer inte en grävmaskin, man beställer en trädgårdsanläggare som tar med sig en maskin om det behövs.

I informationsmaterialet står det att eleverna får kunskap i olika markarbeten för gröna ytor, rör- och ledningsarbete. De bygger murar och arbetar med platt- och stenläggningar. De får även lära sig om växter, växtmiljöer och den allt mer aktuella delen om trädgårdens betydelse i samhället. Naturligtvis ges kunskap om hur man bygger säkert och miljömässigt.

– Företagarna säger att de här kunskaperna inte finns hos en och samma person, berättar Åsa Rytthammar. Så det är i den nischen vi försöker hitta till.
– Som i alla branscher är det svårt att rekrytera och när det då inte ens finns utbildade inom området får företagen ofta lära upp de som anställs.
– Här finns det jobb! Det är det som är så spännande.

Tanken är också att under alla tre år ha möjlighet till praktik hos företagare, stora som små, så att de hela tiden får vad verkligheten behöver. Praktiken är viktig.
– Vi hade en sittning i våras med olika företag för att se vad som behövs på arbetsmarknaden. Alla var villiga att ta emot praktikanter för de vill så gärna kunna forma dem själva. Praktikplatser blir lätta att hitta.
– Man blir väldigt anställningsbar eller har en bra grund om man vill starta eget, berättar Åsa Rytthammar.

– I utbildningen finns även UF-företag och företagsekonomi, men också röjmotorsåg, skötsel av utemiljöer, beskärning och sådant. Eleverna blir väldigt mycket entreprenörer. Alla har dessutom möjlighet att specialisera sig årskurs tre inom trädgårdsanläggning, säger Birte.

När startar utbildningen och hur många tar ni in till den?
– Vi tänker ofta arbeta i grupper så 16-20 platser räknar vi med. Första året kanske 10 stycken. Utbildningen startar i augusti 2017.

Text och bild: BO BÄCKMAN

Share