Oscarsson ska hitta en enklare väg från producent till konsument
ÖDESHÖG (LT)
Magnus Oscarsson i Tingstad, en av de riksdagsledamöter som bor i Ödeshögs kommun, är mitt inne i en spännande utredning om kontrollorganisationen i livsmedelskedjan. När… Jordbrukaren besöker honom börjar dock samtalet med vädret och skörden.
Spannmålsbönderna på slätten har fått 20-30 procent mindre skörd än väntat, berättar Magnus och säger att det är svarta korn i vetet. Ingen vet varför men hushållningssällskapet i Östergötland vet mer. Den som vet där är Hans Augustinsson.
Ett samtal med Hans ger en intressant kunskap även om han säger att de inte är riktigt i mål. Sällskapet har ändå kommit så pass långt att de nu uppmanar lantbrukarna att se över sin dränering.
Resultat av de svarta kornen är den betydligt lägre skörden. Först tror man att det beror på en svampsjukdom. Men så är det inte. Den troliga orsaken är ogynnsamma väderförhållanden, blandningen i temperaturen, kraftig nederbörd och torka.
– Det speciella vädret är en föraning om den klimatomställning vi har att vänta, säger Hans.
Magnus har lämnat sin ordinarie plats i riksdagens trafikutskott och i stället blivit ersättare. Dessutom är han arbetande ersättare i miljö- och jordbruksutskottet. Sin mesta tid lägger Magnus just nu på det särskilda utredningsuppdrag som han har fått av regeringen.
Utredningen ska se över kontrollorganisationen i livsmedelskedjan för att göra det enklare för företag. På sikt ska det stärka konkurrenskraften och försörjningstryggheten. Utredningens förslag ska överlämnas den sista mars nästa år.
Först en fråga innan vi kommer in på själva utredningen. Vad är skillnaden på att vara ersättare och att vara arbetande ersättare?
– En arbetande ersättare har hand om speciella frågor, svarar Magnus. Han har nu sin utredning. En arbetande ersättare sitter i utskott men har hand om speciella frågor. Som exempel tar Magnus alla frågor gällande jordbruk i Miljö och jordbruksutskottet för KD.
Innebär utredningsuppdraget att du kan vara hemma mera?
– Tvärtom. Jag är visserligen mindre i Stockholm men kan vara runt om i Sverige. I morgon ska jag till exempel till Jordbruksverket i Jönköping. Vi ska även ta reda på hur myndigheterna jobbar i Finland, Danmark, Tyskland och Norge.
Utredningen berör 280 myndigheter vars arbete ska studeras, de två statliga myndigheterna Jordbruksverket och Livsmedelsverket, alla våra 21 länsstyrelser och kommunerna. De är ju egentligen 290 men några har valt att gå samman i miljöfrågorna. Därför blir det färre.
Magnus är ingalunda ensam i sitt uppdrag. Han leder arbetet tillsammans med fem andra personer. Dessutom är 25 experter engagerade. Utöver representanter för de berörda finns här bland andra Tillväxtverket, SKR, livsmedelsföretag, LRF, Sveriges gårdsmejerister, svensk dagligvaruhandel och Hushållningssällskapet.
Utredningen ska främst titta på hur regelverken för kontroller fungerar. Det handlar om att förenkla rutiner och arbete.
– Det handlar inte om att ändra regelverket, säger Magnus. I vårt regeringsuppdrag kan vi inte gå in i miljöbalken eller i EU:s regler.
Magnus säger att det största problemet är att samma sak kontrolleras av flera. Det sker till exempel på en gård som har både mejeriprodukter och kött.
Det finns också oklarheter i reglerna. Som exempel nämner han frågan om vem som har ansvaret under färden när ett djur fraktas från gård till slakteri.
Andra förbättringsmöjligheter gäller kompetens, informationsmaterial och finansiering, det vill säga taxa. Viktigt är att samverka, skapa bryggor mellan myndigheter, ha tillit och främja verksamhet. Ge råd helt enkelt. Vi jämför med bilprovningen. Där kan man få goda råd vid sidan av rapporten.
Magnus fick uppdraget i början av december i fjol. Först i april var en full styrka på plats. Att utredningen ska vara klar den sista mars betyder i praktiken att den måste vara klar två månader innan för tryckning etcetera.
– Det är viktigt att utreda innan regering och riksdag kan fatta beslut, säger Magnus.
Text och bild: KATARINA LJUNGHOLM