Fyrhjuling ger mångsidig hjälp

Ett bra arbetsredskap som ska köras rätt

Timmervagn finns som tillbehör. Kan fås med både vinsch och timmerkran.

EKSJÖ (JB)

Fyrhjulingen har blivit ett vanligt inslag i arbete i skog och mark. De flesta gårdar har en. Som arbetsredskap är den mångsidig, men den ska användas på säkert sätt.

Det är skillnad på fyrhjuling och fyrhjuling och inte minst på användning. Generellt rapporteras mycket elände förknippat med fyrhjulingar, såsom olyckor och stölder, men här handlar det i första hand om arbetsfordonet fyrhjuling, så kallad ATV, All Terrain Vehicle eller kort och gott terrängfordon.

Om man ändå ser lite generellt och svepande på fyrhjulingar så finns det ett antal varianter både avseende modeller och registreringsformer. De vanligaste registreringsformerna idag är vägregistrerad (MC-registrerad) eller traktorregistrerad. Även vad som krävs för behörighet för att framföra aktuell fyrhjuling, och också rent försäkringsmässigt, finns i ett antal varianter.

Arbetsfordonet ATV har blivit mycket populärt och man hittar numera åtminstone en på nästan varje gård. De används i skogsbruk och jordbruk.

Finns det några tekniska nyheter på fyrhjulingsfronten som exempelvis eldrift?
– Vi väntar också på att det ska komma något elektriskt när det gäller fyrhjuling, säger Pierre på Eksjö Lantbruksservice. Nu tittar jag bara på Honda, men det har inte kommit någon eldrivning än. Däremot kringutrustning är eldriven som elektriska hydraulaggregat.

Man kommer inte runt det här med säkerhet. Har det skett några förbättringar där på sistone?
– Inga direkta förbättringar, men däremot är det mycket utbildningar. Idag kan du ju anmäla dig till en utbildning i att köra fyrhjuling. Det har inte funnits något specifikt innan, det har varit mer skoter i Norrland.
– Nu kan du faktiskt anmäla dig i Småland för en kurs hos en som brinner för det här med fyrhjulingar. Du får inget körkort, men ett bevis på att du gått kursen.

En ATV påminner en motorcykel med fyra hjul, men det är en helt annan teknik att köra en fyrhjuling, i synnerhet om man ger sig ut i skogen.
– Tanken när du sitter på en fyrhjuling är att du lätt ska komma av och undan om den välter, säger Pierre. Den som kanske sätter sig som om han skulle köra åkgräsklippare gör fel. Du ska stå upp i skoterställning.

– Om du har du åkt en hel dag, är trött och blöt och kall och så sätter du dig på fyrhjulningen, då är det jätteviktigt att du gör rätt, att du står. Sitter du och välter du då kommer du aldrig undan. Orken till det försvann tidigare på dagen.

Något som är ett riskmoment är att behöva släppa styret med ena handen för att växla. Håller man med en hand så behövs inte mycket av gupp, sten eller liknande för att det ska bli svårt.
– Jag förespråkar Honda väldigt mycket för du behöver inte släppa styret för att växla. På en Honda håller du hela tiden i styret. Det är också en säkerhetsgrej. Det är en elektrisk växellåda så man trycker på knappar.

Med tanke på populariteten och vad man kan använda en ATV till så är det lite förvånande att försäljningen ändå ligger rätt konstant.

– Vi säljer alla våra maskiner till skogsägare i princip. Hondamaskinen är en arbetsmaskin, det är inget att åka och leka med.

Man kan också koppla på sådant som en vagn eller en snöplog på sin ATV. Hos Eksjö Lantbruksservice säljer man i första hand svensktillverkad sådan utrustning. På deras maskiner är dock inte fästen för sådant förberedda.
– Det blir lite ombyggnad för vår del, men det är inga jättegrejer.

Man behöver alltså inte ha en traditionell traktor till allt och alla vill kanske inte heller ha det:
– Den yngre generationen som börjar bli skogsägare är i tegel inte uppvuxna med traktor och då är det inte så lätt att ge sig ut i skogen och köra med traktor. Att däremot köra ut med en fyrhjuling med kärra efter i skogen klarar de flesta.
– Vi har många kunder som kör jättemycket i skogen med sina ATV-maskiner. Det fungerar verkligen.

Text: BO BÄCKMAN

Share