Bransch med hög coolhetsfaktor

Jakt- och fiskeintresset växer i Sverige

Tre gånger om året håller Interjakt och Interfiskekedjan inköpsmässor inriktade på kläder (textil), jakt och fiske. De hålls dels här i Årjäng, dels i Norrköping. På bilden ser vi Årjäng – butikens shoowroom. I år introducerar Interjakt ett eget klädmärke nu i dagarna – Haunte

ÅRJÄNG (JB)

Vägen till posten som vd och koncernchef för Interjakt och Interfiske var inte självklar. Men med rätt nätverk och energin fokuserad på utveckling och expansion leder Johan Ås från Östervallskog idag Sveriges största jakt- och fiskekedja, Interjakt Group Scandinavia, med 68 butiker i Sverige och Norge.

Jonas Ås tar emot vid entrén till den nya jakt- och fiskebutiken i Årjäng. Det är söndag förmiddag och lokalerna sjuder av liv och rörelse. Vi har hamnat mitt i en inköpsmässa för Interjakt och Interfiskebutiker runt om i Sverige.  Det är nästa säsongs varor som ska inhandlas och som kommer att ligga på butikernas hyllor lagom till fiskesäsongen startar. Johan var bara 22 år gammal då han med rätt personer i sitt kontaktnät fick möjlighet att köpa sin första jaktbutik i Trollhättan.

Vi slår oss ner och trots att Jonas blir avbruten av telefonsamtal, kontrakt som ska skrivas under, kollegor som sticker in och ställer frågor är han helt fokuserad på vårt samtal. Energi – det är ett ord som kan sammanfatta hela Jonas person. – Idag har vi 37 Interjakt butiker och 31 Interfiskebutiker i koncernen, berättar Jonas Ås. Interfiske startade vi för 1,5 år sedan och nu ska fisket gå samma promenad som våra jaktbutiker har gått. Jag ser möjligheter till att växa ytterligare.

Den nyinredda butiken öppnade i juni i år och ligger i Abekos gamla lokaler i Åslanda, norr om Årjäng. Den ligger perfekt placerad mellan Töcksfors, Arvika och Bengtsfors och närheten till Oslo. Interjakt Group Scandinavia är marknadsledande i Norden och koncernen har sitt säte i Årjäng. – Interjakt startade redan 1979, men försvann sedan från marknaden, berättar Jonas. År 2011 låg kedjan nere för räkning och kvar var i stort sett bara varumärket. Sedan köpet år 2011 har vi byggt upp butikskedjan på nytt igen. År 2012 fanns nio Interjaktbutiker och idag har vi utökat till 68.  Företaget drivs av jägare och fiskare som brinner för jakt och fiske. De vet precis vad som krävs för att få en lyckad upplevelse i naturen och det delar de gärna med sig av.

Interjaktkedjan är en ekonomisk förening och fungerar inte riktigt som andra franchasingföretag berättar Jonas. – Vid vanlig franchising är det ägarna som tar del av vinsten. Interjakt fungerar på ett annat sätt. Här ska vinsten ut till sista ledet.

Jonas har superkoll på marknaden och gör marknadsanalyser för att veta vad kunden är intresserad av och hur mycket de lägger på jakt- och fiskeutrustning. Ingenting lämnas åt slumpen. Därför är han just nu mitt inne i en produktion av dokumentärfilmer som visar jakt och fiske. Filmer, som via YouTube-kanalen Interjakt Channel, är tänkt att både inspirera och ger kunskap. – Digital media växer och är en stor del i marknadsföringen., säger han. Vi måste bredda oss utanför våra områden och marknadsundersökningar visar att jakt- och fiskeintresset är stort även inom andra sporter som till exempel motorsport, trav och skidor. Vi följer marknaden med stort intresse och gör uppföljningar, marknadsanalyser och marknadsundersökningar för att hitta ny kunder och nya marknader.

Butiken i Årjäng öppnade i somras och är stor och rymlig. Anders Idarsson och Jens Olsson visar mig ett nyinrett showroom i butiken. Ett rum där kunder kan slå sig ner i soffan bland jakttroféer och utrustning för den ultimata naturupplevelsen. Det är lätt att känna suget efter att kliva ut i naturen naturligtvis med den rätta utrustningen. Något som verkar ha blivit allt viktigare under de senaste åren. Men stämmer det med verkligheten? – Det har blivit viktig med rätt utrusning, cool utrustning och dyra båtar, berättar Jens. Moderna fiskare ska se moderna ut.

Något som Jonas håller med om när vi träffas på kontoret igen efter en rundtur i butiken. – Den yngre generationen vill se bra ut, säger Jonas. Marknaden har gått upp och vi lägger mer pengar på utrustningen än tidigare. Samtidigt har antalet statliga jaktkort som sålt har gått ner.  Kläderna har blivit bättre, antalet gps:er och hundpeljar som sälj har blivit fler. Säker jakt i skogen är i fokus. Allt som gör att skottet mot ett djur fäller det utan lidande är ett steg i rätt riktning. Jakten ska ske på ett säkert sätt och med största respekt för det djur vi fäller.

Text och bild: EVALENA HEINERED

 

Share