KARLSTAD (VB)
Det är inte första gången Granngården har temadag, men det var första gången temat var skog. För ett år sedan bytte Granngården leverantör av skogsmaskiner, från Husqvarna till Stihl. För att visa upp sin nya leverantör och dennes maskiner ordnade Granngården en turné som besökte 21 av kedjans 111 butiker under temat skog.
Granngården i Karlstad bjöd på Österrikisk gulasch och fika och den som ville kunde se maskinerna provas av Stihls egen distriktschef Fredrik Johansson. Utanför butiken ställdes Stihls tält upp och den första kunden för dagen var från den värmländska föreningen skogskvinnorna.
– Cirka 40 procent av skogsägarna är kvinnor men ändå är allt inom branschen utformat för män. Till exempel är maskinerna jättetunga, säger hon.
Martin Sjölin, företagschef på Granngården, håller med.
– Ja, jag förstår vad du menar, även kläder är svåra att få tag på i mindre storlekar.
Fredrik och Martin står i tältet och pratar med kunder. De som är intresserade har många frågor och diskussionerna kan bli långa. Rolf Sandberg från Karlstad har kommit till butiken med sin fru. Han är medlem i LRF och visste att det var skogsdag. Innan de går in i butiken så stannar de för lite gulasch.
– Ja, vi fick ett blad hem i brevlådan så vi åkte hit för att köpa skogskläder, berättar han.
Butikschef Sandra Schagerström är den som bestämt att det ska bjudas på gulasch till kunderna.
– Till mina kollegors förfäran, säger hon och skrattar.
Men nästan alla kunder som kommer stannar i tältet för lite soppa i solskenet.
– De här dagarna drar en stor målgrupp; skogsägare, jordbrukare och husägare, säger Martin.
Sandra berättar att de har ganska många temadagar på Granngården i Karlstad.
– Vi har ganska många dagar och det är dels för att jag tycker att det är roligt men framför allt för att det skapar mervärde för kunderna. Som kund känner man sig nog lite speciell under dessa dagar och det är viktigt för oss att kunderna trivs, säger hon.
Sandra framhåller att det är bra att komma på temadagarna om man har ett intresse i själva temat.
– Vi har ju väldigt kunnig personal och vi försöker ju alltid svara på frågor så långt det går. Men idag till exempel så finns ju Fredrik här med sin spetskompetens som man kan fråga. Man får också tillfälle att klämma och känna på produkterna på ett annat sätt än en vanlig dag, säger hon.
Granngården ägdes tidigare av Lantmännen men såldes 2008.
– Granngården är inte känt för att vara så allsidigt. Vi var en del av lantmännen och många förknippar oss nog fortfarande med bara lantbruksservice. Men vi har massor som är för andra också, berättar Sandra.
Förutom skogsdagen har Granngården bland annat även trädgårdsdagar, hästdagar och foderdagar. Framöver funderar Sandra också på att ha en hönsdag.
– Höns verkar ha ökat i popularitet med fler som har höns i trädgården. Vi tänkte att vi kan ha en hönsdag, men genomgångar om hur man tar hand om höns.
Sandra är säker på att det blir fler skogsdagar.
– Oh ja, och då blir det samma upplägg. Med gulasch och Stihl.
Text och bild: MIMMI TÖRNBERG