Succétjänst mot bedrägeri

Agneta Carlquist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Agneta Carlquist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

SVERIGE (JB)

Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst som skyddar mot falska adressändringar. Det förekommer bedrägerier med att någon skriver sig på någon annans adress och därmed bereder sig tillträde dit. Sådant kan numer förhindras.

Scenariot är mer än obehagligt. En dag när man kommer hem står någon annan skriven på ens adress och man kanske inte ens längre har nyckel som passar. Istället är hemmet tömt på värdesaker. Den sortens bedrägerier förekommer, men nu finns ett skydd mot sådant.

Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst, Spärra obehörig adressändring, som gör att man kan skydda sig mot bedrägerier som sker genom falska adressändringar. Tjänsten är enkel och effektiv. Man väljer att endast tillåta Skatteverket godkänna adressändringar som görs med e-legitimation.

Problemet med den vanliga adressändringen är att många fortfarande använder pappersblanketten för adressändring. I Skatteverkets pressmeddelande säger Agneta Carlquist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket:

– Trots att det är enkelt och gratis att anmäla adressändring via våra e-tjänster och att säkerheten är hög är det över hälften av anmälningarna som kommer in via pappersblankett. De som anmäler på pappersblankett får visserligen ett brev till den gamla adressen om att anmälan inkommit, men brev kan hamna fel.
Att någon ändrar någon annan persons adress eller ”flyttar in” på det här viset, förekommer men är ovanligt.

– Sannolikheten för att man ska bli drabbad av det är ganska låg men när det händer blir det ganska stökigt ett tag. Kanske är det inte själva flytten som sådan utan när folk ska ställa allt tillrätta.
Mycket kan ske på kort tid. Ett genomsökt plundrat hem är en del och att återställa uppgifter i register tar en del tid. Vad sådant betyder emotionellt är en annan viktig del och kanske man inte ens vill bo kvar för att bostaden förknippas med minnet och känslan av att ha tagits över av någon annan.

Har ni funderat på att införa den här nya e-tjänsten under en längre tid eller var det någon som fick en bra idé och sjösatte den?
– Vi har säkert pratat om det här under tre-fyra år. Sedan har vi försökt äska pengar för att utveckla tjänsten. Vi har ju mycket saker vi vill utveckla men vi har en begränsad plånbok så tjänsten har fått stå tillbaka under några år.

Har ni när ni utvecklat den här nya tjänsten pratat med Polisen om den eller med Försäkringskassan, försäkringsbolag och andra?
– Nej, varken eller. Däremot har vi sett att Polisen har delat informationen om den på Facebook, även vissa banker har rekommenderat sina kunder att ansluta sig och ett försäkringsbolag har gjort det.

Nu ser den här e-tjänsten ut att ha blivit något av en succé. Håller du med?
– Ja, det får vi nog anse att det är. Till den första november hade 395 000 personer anslutit sig till tjänsten.
Sedan finns motsvarande möjligheter för särskild postadress.

– Man ska ju vara folkbokförd där man bor, det är där man sover. Sedan finns det vissa personer som behöver ha sin post någon annanstans.
De som har gode män, befinner sig där det saknas postutdelning och är hänvisade till postbox, studerar på annan ort och liknande kan använda den tjänsten. Särskild postadress ska dock inte förväxlas med tillfällig adressändring till exempelvis sommarstugan och liknande.

Den här sortens e-tjänster där man använder e-legitimation kommer enligt Agneta Carlquist att bli vanligare. De utgör en bättre väg till säkerhet.

Text: BO BÄCKMAN

Share